چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر روش مربیگری بر توانمندسازی روان شناختی معلمان پایه اول ابتدایی در استان خوزستان، منطقه صیدون انجام شده است. اثر یاد شده از جهت رویکرد کمی، از جهت هدف کاربردی و از حیث طرح پژوهش، نیمه آزمایشی (پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل) می باشد. جامعه-ی آماری تحقیق بالغ بر چهل نفر و حجم نمونه که از افراد داوطلب و دردسترس استفاده نموده ایم 28 نفر (17 آقا و 11 خانم) می باشد که به طور تصادفی در دو گروه 14 نفره گواه و آزمایش قرار گرفتند. ابزار به کار رفته شامل پرسش نامه توانمندسازی روان شناختی اسپریتزر با ضریب پایایی 81/ 0. است. مربیگری این پروژه از طریق ارتباط با گروه آزمایش و ارایه بسته آموزشی حضوری و غیر حضوری به مدت سه ماه اعمال شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آمار توصیفی که شامل جدول میانگین و انحراف معیار و آماراستنباطی، آزمون تی مستقل، تحلیل کواریانس با کمک نرم افزار انجام شد. نتیجه پژوهش نشان داد میانگین توانمندسازی روان شناختی و اکثر ابعاد آن در پس آزمون گروه آزمایش تفاوت معناداری با پیش آزمون داشته است. بنابراین مربیگری سبب توانمندسازی روان شناختی معلمان گردیده است.
خلاصه ماشینی:
(1385 1-Mechanistic & Organic Approach جدول ١: خلاصه رويکردهاي توانمندسازي تفويض اختيار قدرتمند سازي مکانيکي تقويت کفايت نفس تواناسازي انگيزشي احساس شايستگي،احساس معنيداري ، افزايش انگيزش درون روانشناختي احساس مؤثر بودن، انتخاب منبع : (مطالعات نگارندگان) متغيرهاي (سازه هاي نظري) اين پژوهش شامل توانمندسازي روانشناختي به عنوان متغير وابسته و مربيگري به عنوان متغير مستقل هستند که در اينجا به طور مجمل مورد بررسي قرار ميگيرند.
سؤال کلي: آيا مربيگري ميتواند توانمندي روانشناختي معلمان را افزايش دهد؟ سؤالات جزئي : الف ) آيا مربيگري سبب ارتقاي احساس معنيداري معلمان ميشود؟ ب) آيا مربيگري سبب ارتقاي احساس شايستگي در معلمان ميشود؟ ج) آيا مربيگري سبب ارتقاي احساس انتخاب در معلمان ميگردد؟ د) آيا مربيگري سبب ارتقاي احساس مؤثر بودن در معلمان ميشود؟ ٢- روش تحقيق از نظر هدف کاربردي ميباشد و نتيجه کار ميتواند به عنوان يک شيوه در بهسازي و آموزش هاي ضمن خدمت معلمان قرار گيرد و از نظر نوع، تحقيقي نيمه آزمايشي است زيرا در آن گمارش ها غيرتصادفي بوده است و از نمونه هاي داوطلب و در دسترس استفاده نموده ايم و شامل دو گروه گواه و آزمايش با پيش آزمون و پس آزمون ميباشد.
ب: يافته هاي مربوط به سؤالات تحقيق سؤال کلي: آيا برنامه مربيگري ميتواند توانمندي روانشناختي معلمان مورد نظر را افزايش دهد؟ براي بررسي اين سؤال از پرسشنامه ١٢ سؤالي توانمندسازي روانشناختي استفاده شده است .
الف ) آيا مربيگري سبب ارتقاي احساس معناداري در معلمان مورد نظر ميگردد؟ جدول ٩ نشان ميدهد که عملکرد آزمودني ها در اين شاخص افزايش يافته است و تفاوت معناداري با عملکرد گروه گواه دارد.