چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی وضعیت موجود نظام آموزش و توسعه کارکنان در سازمان های ایرانی است. روش پژوهش توصیفی است و رویکردهای پیمایشی همچون مطالعه میدانی، مصاحبه، گروه های تمرکز و مطالعه طولی و تحلیل روند برای گردآوری داده ها به خدمت گرفته شده است. مبنای اصلی بررسی و تحلیل داده های مورد نیاز، مدل تعالی آموزش و توسعه است که با استفاده از آن سازمان های مورد مطالعه مورد مداقه قرار گرفته اند. جامعه آماری این پژوهش کلیه سازمان های ایرانی است که در پنج کسب و کار؛ خدمات، تولید، بهداشت و دارو، مالی و بیمه و آموزش فعالیت می کنند. همچنین این سازمان ها ابتدا در دو دسته بزرگ و کوچک- متوسط و هر کدام از این طبقات به دو دسته خصوصی و دولتی تقسیم شده اند. بر اساس این الگوریتم و با تکیه بر رویکردی تلفیقی، به شیوه نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای و هدفمند 20 سازمان به عنوان نمونه و در هر دسته چهار سازمان انتخاب شده اند. در فرآیند بررسی از تکنیک هایی چون مصاحبه و گروه های کانونی در کنار بررسی مستندات بهره گرفته شده است. همچنین داده های به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی همچون شاخص های گرایش به مرکز، شاخص های پراکندگی و سطوح تعالی نیز مبتنی بر منطق رادار بررسی و تحلیل شده اند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که وضعیت آموزش به تفکیک انواع کسب و کار، اندازه و نوع مالکیت سازمان ها متفاوت است. از میان پنج کسب و کار، سازمان های فعال در بخش مالی و بانکی، در سه شاخص کلیدی عملکرد آموزش؛ میانگین هزینه های مستقیم آموزش برای هر کارمند، سرانه ساعت آموزش هر کارمند، نسبت کارکنان آموزش دیده به کل کارکنان آمار بالاتری داشته اند. شرکت های بخش کسب و کار تولید تنها در شاخص نسبت کارکنان آموزش دیده به کل کارکنان عملکرد بالاتری نسبت به سایر سازمان ها داشته اند. همچنین سازمان های بزرگ نسبت به سازمان های کوچک عملکرد بالاتر و سازمان های خصوصی نسبت به سازمان های دولتی در هر چهار شاخص عملکردی، آمار بالاتری داشته اند. همچنین در شاخص میزان رضایت کلی از عملکرد آموزش، یافته ها حاکی از آن است که به ترتیب سازمان های بخش مالی و بانکی، تولید، درمان و پزشکی، آموزش و بخش خدمات پایین ترین میزان رضایت از عملکرد آموزش را نشان داده اند.
خلاصه ماشینی:
اگرچه در کشورهاي توسعه يافته ، گزارشهاي متعددي با هدف پايش ٥ و نمايش وضعيت ، جايگاه، عملکرد و به طور کلي آمايش آموزش و توسعه کارکنان توليد و انتشار مييابد، اما کشور ايران فاقد نهاد بالادستي دولتي و رسمي و يا انجمن هاي علمي و تخصصي، مراکز و پايگاههاي اطلاعاتي به منظور گردآوري، تحليل دادههاي مرتبط با حوزه منابع انساني و آموزش است .
پرسش هاي پژوهش ١) وضعيت موجود شاخص هاي کليدي عملکرد آموزش ٣کارکنان در سازمانهاي ايراني و بر مبناي مدل تعالي آموزش و توسعه چگونه است ؟ ٢) نقاط قوت و زمينه هاي قابل بهبود آموزش کارکنان در سازمانهاي ايراني کدامند؟ ٣) وضعيت موجود آموزش کارکنان در سازمانهاي ايراني به تفکيک نوع کسب و کار؛ توليدي، خدماتي، مالي، آموزشي، بهداشت و درمان چگونه است ؟ ٤) وضعيت موجود آموزش کارکنان در سازمانهاي ايراني به تفکيک نوع مالکيت ؛ خصوصي- دولتي چگونه است ؟ ٥) وضعيت موجود آموزش کارکنان در سازمانهاي ايراني به تفکيک اندازه سازمان؛ کوچک ، متوسط و بزرگ چگونه است ؟ 1-Status Study 2-Employee Training & Development System 3-Key Performance Index (KPI) ٢- روش تحقيق روش اين پژوهش از نظر نوع دادهها هم در زمره روشهاي کمي ١و هم روشهاي کيفي ٢ قرار دارد و به صورت توأمان از هر دو شيوه استفاده شده است ، در اين نوع پژوهش ، پژوهشگر با روشهاي کيفي، ابعاد نهفته يک پديده را مورد مطالعه و سپس با استفاده از روش هاي کمي به بررسي و مطالعه در مورد ابعاد قابل مشاهده پديده اقدام مينمايد (بازرگان، ١٣٨٧).