چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه ای یادگیری سازمانی در تاثیر رهبری تحول آفرین بر نوآوری سازمانی در بین کارکنان شرکت برق منطقه ای خوزستان شهر اهواز انجام شد. تحقیق پیش رو از نظر هدف، کاربردی از لحاظ روش اجرا، توصیفی از نظر ماهیت، همبستگی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق، کلیه کارکنان شرکت برق منطقه ای خوزستان شهر اهواز می باشد. حجم نمونه از طریق جدول کرجسی و مورگان مشخص و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 171 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده های مورد نیاز برای تحقیق از طریق سه پرسشنامه استاندارد رهبری تحول آفرین، نوآوری سازمانی و پرسشنامه یادگیری سازمانی گردآوری شدند. در استفاده شد. فرضیه ها، از طریق آزمون مدل معادلات ساختاری مورد lizrel و SPSS تحلیل داده ها از نرم افزارهای تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون فرضیات نشان داد که بین مولفه های رهبری تحول آفرین (ترغیب ذهنی، نفوذ آرمانی، ملاحظات فردی، انگیزش الهام بخش ) و نوآوری سازمانی ( نوآوری فرایندی، نوآوری اداری، نوآوری تولیدی) و یادگیری سازمانی (یادگیری فردی، یادگیری تیمی و یادگیری گروهی) کارکنان شرکت برق منطقه ای خوزستان رابطه معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
از آنجا که توجه به این متغیرها و استفاده از نتایج چنین پژوهش هایی میتواند باعث توسعه و تقویت منابع انسانی و در نتیجه افزایش خلاقیت و نوآوری در سازمان گردد، لذا تحقیق حاضر در پی بررسی نقش واسطه ای یادگیری سازمانی در تأثیر رهبری تحول آفرین بر نوآوری سازمانی در کارکنان شرکت برق منطقه ای خوزستان شهر اهواز بوده که فرضیه های زیر را دنبال کرده است: · بین یادگیری سازمانی و رهبری تحول آفرین کارکنان شرکت برق منطقه ای استان خوزستان شهر اهواز رابطه وجود دارد.
جدول 4) نتایج فرضیه ها (رجوع شود به تصویر صفحه) در فرضیه اول ادعا شده بود که بین یادگیری سازمانی و رهبری تحول آفرین درکارکنان شرکت برق منطقه ای استان خوزستان شهر اهواز رابطه وجود دارد که تجزیه تحلیل آماری بین این دو نشان میدهد با توجه به جدول (4-5)؛ عدد معنیداری مسیر مابین دو متغیر برابر (38.
در فرضیه سوم ادعا شده بود که بین رهبری تحول آفرین و نوآوری سازمانی درکارکنان شرکت برق منطقه ای استان خوزستان شهر اهواز رابطه وجود دارد که تجزیه تحلیل آماری بین این دو نشان میدهد با توجه به جدول (4-5)؛ عدد معنیداری مسیر مابین دو متغیر برابر (4.
در فرضیه چهارم ادعا شده بود که متغیر یادگیری سازمانی در رابطه بین رهبری تحول آفرین و نوآوری سازمانی درکارکنان شرکت برق منطقه ای استان خوزستان شهر اهواز رابطه وجود دارد که تجزیه تحلیل آماری بین این دو نشان میدهد با توجه به جدول (4-5)؛ عدد معنیداری مسیر مابین دو متغیر برابر (1.