چکیده:
هدف از انجام این تحقیق، مطالعه تاثیر بازاریابی داخلی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان بوده است. جامعه آماری تحقیق را کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال تشکیل میدهند که تعداد آنها 653 میباشد. در تحقیق حاضر برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده است که بر اساس جدول مورگان، حجم نمونه آماری 248 نفر در نظر گرفته شد. روش نمونهگیری تحقیق حاضر در دسترس است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه میباشد که از روایی و اعتبار تائید شده برخوردار میباشد. برای تجزیهوتحلیل داده¬ها از آزمون مدل معادلات ساختاری و نرمافزار pls استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که رضایت شغلی در تاثیر بازاریابی داخلی بر تعهد کارکنان نقش میانجی دارد.
The purpose of this research was to study the effect of internal marketing on job satisfaction and organizational
commitment of employees. The statistical population of the study consisted of employees of Islamic Azad
University of North Tehran Branch whose number is 653. In this study, the Cochran formula was used to
determine the sample size. According to the Cochran formula, the sample size was 248 people. The tool of this
research is a questionnaire. The reliability of the questionnaire was calculated using Cronbach's alpha coefficient
of 0.820. To determine the validity of these tools, formal and content validity was used. The results of analyzing
the data using structural equation modeling and pls software showed that the effect of internal marketing on job
satisfaction and organizational commitment among employees of Islamic Azad University of Tehran North
Branch was confirmed.
خلاصه ماشینی:
) بر اساس نتیجه بدست آمده مقدار z-value بالاتر از 96/1 در سطح اطمینان 99٪ میباشد که بیانگر نقش میانجی متغیر رضایت شغلی میباشد نتیجه گیری و پیشنهادات: - با توجه به تائید فرضیه اول تحقیق و باتوجه به تائید تأثیر بازاریابی داخلی بر رضایت شغلی کارکنان لذا بهمنظور افزایش رضایت شغلی کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال به مدیران این دانشگاه پیشنهاد می گردد این سازمان به کارکنانش چشم اندازی قابل فهم و درک ارائه کند و با بیان چشم انداز کارکنان را برای انجام بهینه وظایف خود آماده کند و در مورد چشم انداز هر یک از واحدها با کارکنان واحد مربوطه تعامل وجود دارد و همچنین به توسعه دانش و مهارت کارکنان بهعنوان فرآیندی دائم در سازمان توجه شود و به کارکنان در حیطه وظایف کاریشان اختیاراتی داده شود با توجه به اینکه مشارکت کارکنان در تصمیم گیری نیز موجب تقویت رضایت شغلی آنان می گردد براین اساس پیشنهاد میشود با ایجاد اقدامات انگیزشی در کارکنان بانک سطح مشارکت کاری و به تبع آن رضایت شغلی کارکنان را تقویت نمایند.
Sobel Test -باتوجه به تائید فرضیه سوم تحقیق مبنی بر نقش میانجی رضایت شغلی در تاثیرگذاری بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی کارکنان نقش میانجی دارد به مدیران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال پیشنهاد می گردد در راستای تحقق بازاریابی داخلی هر گونه اطلاعات مورد نیاز کارمندان برای اینکه بتوانند وظایف خود را بهصورت کارآمد را انجام دهند، مسئولانه و موثر با آنها در میان بگذارند ازاینرو مدیران با برگزاری جلساتی با کارمندان خود می توانند آنان را در جریان هر گونه تغییرات و اطلاعاتی که در سازمان ممکن است بر روی شغل آنها موثر باشد، قرار دهند.