چکیده:
هدف از تحقیق ارزیایی تاثیرات تبلیغات بر توسعه گردشگری مطالعه موردی شهر سرعین میباشد. جامعه آماری
پژوهش حاضرء گردشگران بازدید کننده از شهر سرعین در سال ۱۳۹۶ میباشد. دراین پژوهش حجم نمونه انتخاب
شده با استفاده از روش در دسترس برابر ۶۰ نفر میباشد. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته بوده
که دارای ۲۶ سوال مربوط به آبزارهای تبلیغاتی و نوع تبلغات بوده است .پرسشنامه در قالب مقیاس پنج درجهای لیکرت
(از کاملا موافقم تا کاملا مخالفم ) نمرهدهی شد. برای تجزیه تحلیل داده ها از روش همیستگی پیرسون و تحلیل
رگرسیون چندگانه با نرم افزار 8۳85 نسخه ۲۰ استفاده شده است نتایج تحقیق حاکی از آن است که متغیرهای
رسانه های جمعی, اینترنت. دهان به دهان و سایر بر جذب گردشگر تاثیر دارند ولی میزان میانگین این متغیرها
کمتر از حد متوسط می باشد. همچنین متغیر رسانه های جمعی, بیشترین میزان و متغیر سایر در کمترین میزان
قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
برای تجزیه تحلیـل داده هـا از روش همبسـتگی پیرسـون و تحلیـل رگرسیون چندگانه با نرم افزار SPSS نسخه ٢٠ استفاده شده است نتایج تحقیـق حـاکی از آن اسـت کـه متغیرهـای رسانه های جمعی، اینترنت ، دهان به دهان و سایر بر جذب گردشگر تاثیر دارنـد ولـی میـزان میـانگین ایـن متغیرهـا کمتر از حد متوسط می باشد.
بــرای مـوفقیت در این صنعت علاوه بر داشتن شرایط گردشگرپذیری ، مقاصد گردشگری ، باید بـه دنبـال برنامـه ریـزی بـرای جــذب گـردشگران و مـعرفی بهتر امکانات و شرایط خود به بازارهای جهانی گردشگری باشند (پاپلی - یزدی و سقایی ،١٣٨٥) گردشگری پدیده ای است که با زنـدگی روزمـره مـردم سـروکار دارد و بـه همین دلیل روز بـه روز توسـعه بیشـتری مـی یابد بنابراین ، بـرای اسـتفاده از ایـن شـرایط و جلـب گردشگران بایست از وسایل مختلف و از جمله تبلیغات سود جست .
یافتـه هـای پـژوهش هـا نشان میدهد که استراتژی های هم سو با رسانه های جمعی، مـی تـواند بـه مقاصد گردشگری کمک کند تا ایـن مقاصـد، رقـابتی 1 Sweeny, Mazzarol & Soutar 2 Podoshen باقی بمانند (کـرالوا و پاولیسکا، ٢٠١٥).
ابزارهای تبلیغات ( رسانه های جمعی ، اینترنت ،دهان به دهان ) در جذب گردشگران به سرعین اثر گذار بوده است .
فرضیه اول : تبلیغات در مورد جاذبه های گردشگری سرعین بر جذب گردشگران اثر گذار بوده است .