چکیده:
در پژوهش حاضر, با هدف بررسی راهکارهای بازاریابی برای ترویج و توسعة رشته های ورزشی در ایران, عوامل مورد مطالعه در بازاریابی شناسایی و کاربرد آنها در توسعة ورزش های همگانی و قهرمانی به عنوان راهکارهای بازاریابی ورزشی در قالب چهار عامل تبلیغات, حامیان مالی, رسانه های گروهی و گردشگری ورزشی بررسی شد. آزمودنی های تحقیق 40 نفر از مدیران و دست اندرکاران ورزش کشور ایران از سازمان تربیت بدنی و کمیتة ملی المپیک بودند که به صورت تمام شمار (N=n) انتخاب شدند. با توجه به پیمایشی بودن تحقیق حاضر, پرسشنامة محقق ساخته ای بر اساس مقیاس پنج گزینه ای لیکرت طراحی و پس از روایی و پایایی سنجی, بین آزمودنی ها توزیع شد و با استفاده از نرم افزار SPSS, داده ها استخراج و از طریق آزمون آماری کای اسکوئر و ضریب کرامر وی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین نوع تبلیغات, حمایت مالی و حمایت رسانه های گروهی با میزان توسعه و ترویج رشته های ورزشی در بعد قهرمانی و همگانی در ایران رابطة معنی داری وجود دارد, درحالی که بین میزان استفاده از گردشگری ورزشی و توسعه وترویج رشته های ورزشی در ایران در هر سه مورد به کار برده شده در تحقیق, رابطة معنی داری مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
بدین منظور محققان در تحقیق حاضر, برای یافتن راهکارهایی برای خروج تدریجی و هر چه بیشتر وابستگی رشته های ورزشی در سراسر ایران از دولت , افزایش آگاهی عمومی برای شرکت در برنامه های ورزشی , استفاده از وجود واقفان , احداث اماکن ورزشی جدید و با شناسایی عوامل بازاریابی به کار برده شده توسط متولیان ورزش کشور, به بررسی نقش اهمیت عواملی چون تبلیغات , حامیان مالی , رسانه های گروهی و گردشگری ورزشی , از نظر مدیران و دست اندرکاران ورزش کشور بر ترویج و توسعة رشته های ورزشی در بعد همگانی و قهرمانی پرداخته اند.
حال در پژوهش حاضر عوامل توسعه و ترویج رشته های ورزشی در کشور ایران در هر دو زمینة قهرمانی و همگانی به عنوان متغیر مورد بررسی تحقیق نقش محوری دارند که از طریق شاخص های زیر اندازه گیری شدند : ۱_ افزایش آگاهی عمومی برای شرکت در برنامه های ورزشی ؛ ۲_ همه گیر ساختن نگرش به حضور در برنامه های ورزشی ؛ ۳_ شناسایی عوامل مقاومت زا در برابر متغیرها یا اصلاح حرکتی ؛ ۴_ ایجاد اعتماد عمومی ؛ ۵_ ایجاد علاقه و تمایل به سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی ٢ در احداث اماکن ورزشی و تولید برنامه های ورزشی ؛ ۶_ ایجاد تمایل به حمایت از کالاها و خدمات تولید ملی ؛ ۷_ ایجاد علاقه در تماشاگران برای حضور مستمر در رویدادهای ورزشی و شرکت در برنامه های ورزشی ؛ ۸_ ایجاد علاقه و اعتماد همراه با دیدگاه روشن در برنامه ریزی , تولید و ارائة برنامه های تولیدی و خدماتی ورزشی ؛ 1 - Research And Development 2 - Public Private Section ۹‐ ایجاد اطمینان در مسئولان و دست اندرکاران جامعه به گسترش برنامه های علمی و عملی کردن ورزش در مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها و به تبع آن همه گیر کردن ورزش در تمامی دانشگاه ها و مراکز آموزش کشور (توسعة کمی و کیفی رشتة تربیت بدنی )؛ ۱۰_ افزایش علاقه در مسئولان و دست اندرکاران مطبوعات و رسانه های گروهی کشور از جمله صدا و سیما نسبت به توسعة برنامه های ورزشی و بسط آن در خانواده ها؛ ۱۱_ شناسایی و امکان سنجی قابلیت های گردشگری ورزشی در سراسر کشور و برنامه ریزی برای تولید یا احداث اماکن چند منظوره و تشکیل کمپ های اردویی و گردشگری ورزشی .