چکیده:
هدف اصلی پژوهش، طراحی الگوی نوآوری باز در شرکتهای کوچک و متوسط فعال در صنایع مواد غذایی کشور است که با روش دادهبنیاد انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه ساختیافته و نیمه ساختیافته با 25 نفر از مدیران (عرصه عمل) و خبرگان دانشگاهی (عرصه علم) است که با روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند. شناسهها و عوامل نوآوری باز (342 مفهوم کلیدی، 32 مقوله فرعی و ده مقوله اصلی) از مصاحبهها مشخص، و در قالب الگوی مفهومی دادهبنیاد تدوین شد. براساس یافتههای پژوهش، مقوله محوری «نوآوری باز» است. شرایط علّی دارای دو بعد عوامل درونی (توان کلیدی، ابعاد سازمانی، پژوهش نوین، مدیریت داراییهای فکری، ویژگیهای شرکتهای کوچک و متوسط و ویژگیهای صنعت مواد غذایی) و عوامل بیرونی (الگوی کسب و کار و تحولات محیطی) است. راهبردهای مورد نظر عبارت است از: راهبردهای آسانگر (جستجو، مرزگستری، برونسپاری، شبکهسازی، پایش شرکا) و راهبردهای فرصتهای فناورانه (واردشونده، خارجشونده و متقابل). شرایط زمینهای نیز عبارت است از: شرایط سازمانی (ویژگیهای شخصیتی مدیر، زیرساختهای فرهنگی) و شرایط محیطی (پویایی بازار و زیرساختهای قانونی). شرایط مداخلهگر نیز از طریق چالشهای (منابع، توان پویا و نبود اطمینان) بر راهبردها تاثیر میگذارد که در نهایت به پیامدهای درونی (بهبود آمادگی سازمانی، بهبود ظرفیت جذب و بهبود زیرساختهای فرهنگی)، پیامدهای بیرونی (دیدهبانی، هوشمندی محیطی، بهبود الگوی کسب و کار، بهبود توانمندیهای همکاری و بهبود رویکرد برونسپاری) و پیامدهای دوسویه (همآفرینی) منجر میشود.
خلاصه ماشینی:
در نهایت نیز فرایند مدیریت داده ها و تکامل الگو در مراحل شناسه گذاری در نمودار ٦ ارائه شده است : 221 (رجوع شود به تصویر صفحه) مرحله شناسه گذاری باز: شناسایی ٣٤٢ مفهوم اولیه (رجوع شود به تصویر صفحه) مرحله شناسه گذاری محوری: شناسایی ده مقوله اصلی و ٣٢ مقوله فرعی ١ـ شرایط علی: عوامل درونی (پژوهش نوین ، توان کلیدی، مدیریت داراییهای فکری ابعاد سازمانی، ویژگیهای شرکتهای کوچک و متوسط و ویژگیهای صنعت مواد غذایی) و بیرونی (الگوی کسب و کار و تحولات محیطی) ٢ ـ شرایط زمینه ای: شرایط سازمانی (ویژگیهای شخصیتی مدیر، زیرساختهای فرهنگی) و شرایط محیطی (پویایی بازار و زیرساختهای قانونی) ٣ ـ شرایط مداخله گر: چالشهای صنعت غذا (چالش منابع ، توان پویا و نبود اطمینان ).
(رجوع شود به تصویر صفحه) شرایط زمینه ای شرایط سازمانی (رجوع شود به تصویر صفحه) ـ راهبرد خارج شونده چالشهای صنعت مواد غذایی ـ الگوی کسب و کار ـ بهبود رویکرد برونسپاری پیامدهای دوسویه ـ راهبرد متقابل ـ چالش منابع ـ تحولات محیطی ـ هم آفرینی ـ چالش توان پویا ـ چالش نبود اطمینان نمودار ٧: الگوی نوآوری باز در شرکتهای کوچک و متوسط فعال در صنعت مواد غذایی استان چهار محال و بختیاری 221 گزاره های حکمی (قضایای) پژوهش گزاره های حکمی یا قضایای پژوهش ، که به روابط درونی مقوله ها اشاره دارد، محصول شناسه گذاری انتخابی قلمداد میشود (هادوینژاد و همکاران ، ١٣٨٩: ٨٨)؛ به عبارت دیگر، قضایای نظری همان قضایا یا فرضیه هایی است که روابط بین مقوله ها را با پدیده محوری بیان میکند (داناییفرد و امامی، ١٣٨٩: ٨٩).