چکیده:
شناخت درست و کامل ذینفعان یکی از بخشهای اصلی و هنر تصمیمگیری راهبردی است. بانکها به عنوان بخش مهمی از اقتصاد کشور با ذینفعان متعدد و حساسی مواجهند و تغییرات مختلفی را در ساختار ذینفعان خود تجربه میکنند. شناخت و طبقهبندی درست این ذینفعان و اتخاذ راهبرد راهبرد مناسب برای تعامل با آنان یکی از راهکارهای بهبود عملکرد است. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدیریت تعامل بانک با ذینفعان راهبردی انجام شده است.
این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر دادهها کیفی و از نظر ماهیت و روش اجرای آن دادهبنیاد است. راهبرد نمونهگیری، هدفمند و روش آن گلوله برفی بوده است. سنجش اعتبار درونی
(قابلیت اعتبار) یافتهها، مقایسه نتایج به وسیله مبانی نظری و تایید خبرگان و تایید دقّت و صحّت دادهها با روش بررسی بهوسیله اعضای پژوهش و روایی فرم مصاحبه از طریق روایی محتوایی انجام شده است.
نتایج به دست آمده حاصل از سه مرحله مصاحبه، اجرای فن دلفی و بارش مغزی، 2 بعد بوده است که بعد اول شناسایی ذینفعان راهبردی شامل 4 مولفه (قدرت، نفوذ، تاثیرگذاری، منافع و مشروعیت) و بعد تعامل با ذینفعان راهبردی شامل 6 مولفه (سیاستگذاری، قوانین و مقررات، اداره و سازماندهی، کنترل و نظارت، تامین منابع و فروش خدمات) که از 76 شاخص حاصل شدهاند.
خلاصه ماشینی:
نتایج به دست آمده حاصل از سه مرحله مصاحبه ، اجرای فن دلفی و بارش مغزی ، ٢ بعد بوده است که بعد اول شناسایی ذینفعان راهبردی شامل ٤ مؤلفه (قدرت ، نفوذ، تأثیرگذاری، منافع و مشروعیت ) و بعد تعامل با ذینفعان راهبردی شامل ٦ مؤلفه (سیاست گذاری، قوانین و مقررات ، اداره و سازماندهی ، کنترل و نظارت ، تأمین منابع و فروش خدمات ) که از ٧٦ شاخص حاصل شده اند.
) با توجه به مطالب مطرح شده میتوان گفت که در نظام بانکی کشور به خصوص بانک کشاورزی، در برقراری ارتباط و تعامل با ذینفعان مشکلات بسیاری وجود دارد که باید ضمن شناسایی ذینفعان راهبردی از غیرراهبردی و زمینه های فعالیت بین آنها، راهبرد مناسبی به منظور مدیریت این تعاملات ترسیم شود تا به مدد آن بتوان در جهت تحقق حداکثری اهداف بانک گام برداشت .
در این پژوهش به مدد مطالعه اسناد و مدارک علمی و قانونی ، مصاحبه با خبرگان با استفاده از فن دلفی ، تلخیص داده ها و برگزاری حلقه های کانونی و طوفان مغزی مبتنی بر روش داده بنیاد، چارچوب الگوی مدیریت تعامل با ذینفعان راهبردی شامل ابعاد مؤلفه ها و شاخص های سازنده الگو شکل گرفته است .
پس از جمع آوری اطلاعات از بخش های مصاحبه و بررسی منابع (تحلیل اسناد)، در این مرحله از روش داده بنیاد و کدگذاری (باز، محوری و انتخابی ) برای طبقه بندی داده ها استفاده شده است .
, Freeman John McVea (2005) "A stakeholder approach to strategic management", Social Science Research Network Electronic.