چکیده:
مقدمه و هدف: در طی فرایند اجتماعی شدن کودکان یاد میگیرند که ورزشها به سه صورت مردانه، زنانه و خنثی طبقه بندی می شوند. هدف از انجام این تحقیق بررسی دیدگاه دبیران تربیت بدنی شهرستان ایذه درباره تقسیم بندی جنسیتی ورزش ها بود. روش تحقیق توصیفی پیمایشی و به شکل میدانی انجام شده است. نمونه گیری به روش سرشماری و کل جامعه به عنوان نمونه تحقیق در نظر گرفته شد (130=n=N). ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که طبقه بندی جنسیتی 30 ورزش را به شکل 5 گزینه ای لیکرت مطرح می کرد. پایایی پرسشنامه به روش آلفاکرونباخ 71/0 و روایی پرسشنامه به تایید 12 نفر از
اساتید مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی رسید. از آمار توصیفی جهت بررسی ویژگی های فردی دبیران، از آزمون خی دو جهت مشخص نمودن جنسیت ورزش ها و از روش تحلیل محتوا برای تحلیل سئوالات باز استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد ورزش های بوکس، کشتی و وزنه برداری کاملا مردانه، فوتبال و پرتاب ها بیشتر مردانه و پاتیناز، باله، ایروبیک، شنای موزون و ژیمناستیک هنری بیشتر زنانه و سایر ورزش ها خنثی ارزیابی شده اند. همچنین مهمترین ویژگی های ورزش های زنانه، ظرافت، زیبایی و انعطاف پذیری بود، و مهمترین ویژگی ورزش های مردانه، قدرت، خشونت و درگیری بود. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق می توان گفت در طبقه بندی جنسیتی ورزش ها، اکثر رشته ها در حال تغییر ماهیت به سمت ورزش های خنثی )ورزش های مناسب هر دو جنس( می باشند که علت این امر می تواند مشارکت روز افزون زنان در ورزش و همچنین تاثیر رسانه های خبری ورزش باشد. بنابراین به مدیران ورزشی مدارس توصیه می شود در برنامه ریزی درسی به این تغییرات توجه لازم را داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
بررسی طبقه بندی جنسیتی ورزش ها از دیدگاه دبیران تربیت بدنی مهدی مردانی نیا،١ صدیقه حیدری نژاد،٢ سیده ناهید شتاب بوشهری ،٣ پروانه شفیع نیا٤ چکیده مقدمه و هدف : در طی فرایند اجتماعی شدن کودکان یاد میگیرند که ورزش ها به سه صورت مردانه ، زنانه و خنثی طبقه بندی می شوند و این امر نقش مهمی در مشارکت آنان در فعالیت های ورزشی خواهد داشت .
بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق می توان گفت در طبقه بندی جنسیتی ورزش ها، اکثر رشته ها در حال تغییر ماهیت به سمت ورزش های خنثی (ورزش های مناسب هر دو جنس ) می باشند که علت این امر می تواند مشارکت روز افزون زنان در ورزش و همچنین تأثیر رسانه های خبری ورزش باشد.
در سرتاسر فرایند اجتماعی شدن ، کودکان یاد میگیرند که ورزش ها به سه صورت مردانه ، زنانه و خنثی (ورزش هایی مانند والیبال ، تنیس روی میز و بدمینتون که از دیدگاه جامعه مشارکت در آنها برای هر دو جنس به یک نسبت مناسب است ) طبقه بندی می شوند.
جمع بندی نتایج تحقیقات اخیر در این زمینه نشان می دهد مشارکت دختران در ورزش هایی که سابقأ مردانه و نامناسب برای زنان تلقی می شده است مانند فوتبال ، بسکتبال ، هندبال ، رزمی و...
Compare the gender role of female athletes participating in sports for men and women based on metni.
Sex roles and gender stereotyping in young women's participation in sport.