چکیده:
مقدمه و هدف: دوران کودکی در میان دوران زندگی به عنوان مهمترین دوره رشد حرکتی بشمار میآید، از مهمترین مراحل رشد حرکتی در این دوران، رشد مناسب مهارتهای حرکتی بنیادی میباشد. هدف از پژوهش حاضر، مقایسة مهارت های حرکتی بنیادی کودکان 7 سالة شهر و روستای کاشان بود. روش شناسی: در این مطالعه شرکت کنندگان، 53 کودک شهری و 49 کودک روستایی بودند. مهارت های حرکتی بنیادی کودکان با استفاده از "مجموعه آزمون های ارزیابی حرکت کودکان"(M-ABC) سنجیده شد. این آزمون دارای سه خرده آزمونِ چالاکی دستی، مهارت های توپی و مهارت های تعادلی است. برای مقایسة دو گروه در هر یک از این خرده آزمونها و همین طور در نمرة کل آزمون از آزمون تی مستقل استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان میدهد که تفاوت بین کودکان شهری و روستایی در دو خرده آزمون چالاکی دستی و مهارت های توپی معنادار نبود. اما، کودکان روستایی در خرده آزمون مهارت های تعادلی و همین طور نمرة کل آزمون برتر بودند. بحث و نتیجه گیری: نتایج بدست آمده از این پژوهش مبین این است که عوامل فراهم ساز موجود در محیط روستا، تأثیر بسزایی در رشد مهارت های بنیادی کودکان داشته است.
خلاصه ماشینی:
مقایسۀ مهارت های حرکتی بنیادی کودکان ٧ سالۀ شهر و روستای کاشان زهرا میراب شهری ،١ رخساره بادامی 2 چکیده مقدمه و هدف : رشد حرکتی تحت تأثیر عوامل مختلفی چون محل سکونت قرار میگیرد.
هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ مهارت های حرکتی بنیادی کودکان ٧ سالۀ شهر و روستای کاشان بود.
یافته ها: نتایج نشان داد که کودکان شهری و روستایی در دو خرده آزمون چالاکی دستی و مهارت های توپی تفاوتی با یکدیگر نداشتند.
لذا، با توجه به تفاوت های مذکور در شیوة زندگی شهری و روستایی، هدف از این مطالعه ، مقایسۀ مهارت های حرکتی بنیادی کودکان ٧ سالۀ شهر و روستای کاشان بوده است .
جدول ١: آزمون M-ABC (رجوع شود به تصویر صفحه) 1Movement assessment battery for children 3Oseretsky Test manual (MABC) 4Henderson S, Sugden 2Test of Motor Impairment (TOMI) (رجوع شود به تصویر صفحه) روش گردآوری اطلاعات پس از انتخاب نمونۀ آماری، برای ســـنجش میزان مهارت های حرکتی کودکان از مجموعه آزمون های ارزیابی حرکتی کودکان استفاده شد که مطابق با دستورالعمل دفترچه راهنما، آزمونگر قبل از آزمون هر تکلیف به آزمون شونده فرصت میداد تا با نحوة اجرای تکلیف آشنا شوند.
نتیجه گیری در این پژوهش مهارت های چالاکی دســـتی، مهارت های توپی، مهارت های تعادلی و میزان اختلال مهارت های حرکتی بنیادی کودکان ٧ سالۀ شهر و روستای کاشان با هم مقایسه شده است .
یافته ها حاکی از برتری کودکان روستایی در مهارت های حرکتی بود.