چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه تاثیر سبکهای دلبستگی بر کمالگرایی مثبت و منفی، خشم و سازگاری هیجانی در دانشجویان است. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری همه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 93ـ1392 بودند. از میان آنان 234 نفر به شیوه تصادفی خوشهای چند مرحلهای بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات مقیاس دلبستگی بزرگسالان (هازن و شیور، 1987)، مقیاس کمالگرایی مثبت و منفی (تریشورت و همکاران، 1995)، پرسشنامه کنترل خشم (ضیاءالدین رضاخانی، 1389) و پرسشنامه سازگاری هیجانی (رینالدز، 2001) بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره تحلیل شد. نتایج حاصل از رگرسیون چندمتغیره نشان داد سبکهای دلبستگی ناایمن (اجتنابی، دوسوگرا) فقط برای کمالگرایی منفی و برای سبک دلبستگی دوسوگرا فقط نسبت به خشم و برای سبکهای دلبستگی ایمن، اجتنابی و دوسوگرا نسبت به سازگاری هیجانی توان پیشبینی دارد (p<0.05). الگوهای دلبستگی، تعیینکننده بسیاری از رفتارها، عواطف و مناسبات بزرگسالان است، برای تکوین شخصیت ضروری و پایهای برای سلامت روانی است. بنابراین نتایج این پژوهش با تاکید بر اهمیت تعامل در دوران کودکی و تاثیر آن بر رشد و سلامت روانی در بزرگسالی، پیشزمینههایی برای انجام مشاوره روانشناسی خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
سبک دلبستگی، کمالگرایی، خشم، سازگاری هیجانی، دانشجویان The Relationship between Attachment Styles and Positive/Negative Perfectionism, Anger, and Emotional Adjustment among Students Nader Hajloo, Ph. D.
Academic member University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran Abstract The purpose of this study was to investigate the relationship between attachment styles and positive/negative perfectionism, anger, and emotional adjustment of students.
Keywords: attachment, perfectionism, anger, emotional adjustment, students.
پژوهش دیگری در این زمینه که بشارت، جوشنلو و میرزمانی (1386) انجام دادند، نشان میدهد که بین سبکهای دلبستگی و کمالگرایی مثبت و منفی رابطۀ معنادار وجود دارد.
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر سبکهای دلبستگی بر کمالگرایی مثبت و منفی، خشم و سازگاری هیجانی در دانشجویان انجام گرفت.
پرسشنامۀ کنترل خشم: ضیاءالدین رضاخانی این پرسشنامه را در ایران بررسی و پایایی آن را 81/0=r برآورد کرده است و روایی آن را پنج نفر از افراد مورد نظر مورد تأیید قرار دادند (به نقل از شیرزایی، میری، شریفزاده، یعقوبی، حسینی، کاظمی، 1389).
برای تعیین تأثیر متغیر دلبستگی ایمن بر متغیرهای کمالگرایی، خشم و سازگاری هیجانی از رگرسیون چندمتغیره استفاده شد و نتایج نشان داد که اثر بعد دلبستگی ایمن بر ترکیب متغیرهای کمالگرایی منفی و مثبت معنادار نبود.
(رجوع شود به تصویر صفحه) برای تعیین تأثیر متغیر دلبستگی ناایمن (اجتنابی) بر متغیرهای کمالگرایی، خشم و سازگاری هیجانی از رگرسیون چندمتغیره استفاده شد و نتایج نشان داد که اثر بعد دلبستگی اجتنابی بر متغیر کمالگرایی منفی معنادار بود (242/18=(144و2)F و 80/0=لامبدای ویلکز).
The inventory of parent and peer attachment; individual ifferences and their relationship to psychological well-being in adolescence.