چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی نقش خودکارآمدی الگوبرداری معنوی، ادراک از دینداری والدین و ویژگی های شخصیتی در پیش بینی دینداری دانشجویان صورت گرفت. جامعه آماری کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 95-1394 بود. نمونه شامل 200 نفر بود که با روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها مقیاس های جهت گیری مذهبی با تکیه بر اسلام (آذربایجانی، 1382)، خودکارآمدی الگوبرداری معنوی (اومان و دیگران، 2012) و پرسشنامه شخصیت هگزاکو (اشتن و لی، 2009) توسط شرکت کنندگان تکمیل گردید. اطلاعات به دست آمده از طریق رگرسیون چندگانه به روش گام به گام تجزیه و تحلیل شدند. به طور کلی نتایج حاکی از آن بود که دینداری توسط سه متغیر خودکارآمدی الگوبرداری معنوی، ادراک از دینداری والدین و ویژگی های شخصیتی (صداقت-فروتنی و وظیفه شناسی) قابل پیش بینی است p<0.01 والدین دیندار از یک سو با پرورش ویژگی های شخصیتی مورد توصیه دین در فرزندان و از سویی دیگر با تقویت خودکارآمدی فرزندان در الگوبرداری معنوی از والدین و سایر الگوهای مذهبی، مسیر دینداری را برای آن ها هموار می سازند.
خلاصه ماشینی:
خودکارآمدی الگوبرداری معنوی، ادراک از دینداری والدین، ویژگیهای شخصیتی، دینداری، دانشجویان Predicting Student's Religiousness Based on Spiritual Modeling Self-Efficacy, Perception of Parent's Religiousness, and Personality Traits in Shahid Chamran University of Ahvaz Hamide Ghasemi.
Academic member, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran Abstract The purpose of this study was to explore the role of the spiritual modeling self-efficacy, perception of Parent's religiousness and personality traits in predicting student's religiousness.
Data gathering was done by Azarbayjani Religiousness questionnaire (2003), Oman " et al Spiritual Modeling Self-efficacy Scale (2012) and Ashton and Lee HEXACO Personality Scale (2009).
By nurturing recommended personality traits and by strengthening spiritual modeling self-efficacy, religious parents pave the way for their children’s religiosity.
Key words: spiritual modeling self-efficacy, perception of parent's religiousness, personality traits, religiousness, students.
بنابراین پژوهش با در نظر گرفتن ضعفهای پژوهشی مذکور، در پی بررسی این فرضیهها بود: 1- خودکارآمدی الگوبرداری معنوی افراد، دینداری آنها را پیشبینی میکند.
یافتهها برای بررسی فرضیههای پژوهش یعنی پیشبینی دینداری افراد براساس خودکارآمدی الگوبرداری معنوی، ادراک از دینداری والدین و ویژگیهای شخصیتی از رگرسیون چندگانه به شیوة گام بهگام استفاده شد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) جدول 1، نشان میدهد مقدار F برای پیشبینی دینداری افراد براساس خودکارآمدی الگوبرداری معنوی، ادراک از دینداری والدین و ویژگیهای شخصیتی صداقت و فروتنی و وظیفهشناسی برابر با 46/37 بوده که در سطح (001/0P<) معنادار است.
بحث و نتیجهگیری پژوهش با هدف مطالعة نقش متغیرهای ادراک از دینداری والدین، خودکارآمدی الگوبرداری معنوی و ویژگیهای شخصیتی صداقت و فروتنی، وظیفهشناسی و همسازی در پیشبینی دینداری افراد انجام گرفت.