چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل زمینهای مؤثر بر انجام تقلب تحصیلی با رویکرد تحلیل آمیخته از نوع روش اکتشافی است. جامعه پژوهش شامل معلمان و دانشآموزان سال سوم مقطع دوره اول متوسطه شهرستان چالدران استان آذربایجان غربی است. شرکت کنندگان در پژوهش، برای مصاحبه با معلمان، شامل 13 نفر و برای گردآوری اطلاعات پرسشنامهای از دانشآموزان، شامل 168 نفر است که بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به شیوه تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها در میان معلمان از مصاحبه حضوری و در میان دانشآموزان، از پرسشنامه محقق ساخته عوامل زمینهای مؤثر بر تقلب تحصیلی حاصل از تحلیل مصاحبههای انجام شده از معلمان و نیز پرسشنامه تقلب تحصیلی آندرمن و همکاران (2010) با تأیید روایی توسط صاحب نظران و با ضریب پایایی آلفای کرونباخ، به ترتیب، 77/0 و 79/0 استفاده شد. برای تحلیل دادهها، از روشهای آمار توصیفی و مدل تحلیل مسیر با SPSS18 و AMOS18 استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد از نظر معلمان، نوع ارزشیابی، شرایط اجرای آزمون و نظارت، ویژگیها و روشهای معلم، برخورد نکردن با افراد متقلب، تأثیرات گروه همسال و انتظارات محیطی و از نظر دانشآموزان، نوع ارزشیابی، شرایط اجرای آزمون و نظارت، ویژگیها و روشهای معلم، تأثیرات گروه همسال و انتظارات محیطی در اقدام به انجام تقلب تحصیلی مؤثر هستند.
خلاصه ماشینی:
برای جمعآوری دادهها در میان معلمان از مصاحبه حضوری و در میان دانشآموزان، از پرسشنامه محقق ساخته عوامل زمینهای مؤثر بر تقلب تحصیلی حاصل از تحلیل مصاحبههای انجام شده از معلمان و نیز پرسشنامه تقلب تحصیلی آندرمن و همکاران (2010) با تأیید روایی توسط صاحب نظران و با ضریب پایایی آلفای کرونباخ، به ترتیب، 77/0 و 79/0 استفاده شد.
Keywords: educational cheating, mixed analysis, contextual factors, First grade of high school مقدمه تقلب امتحانی (academic cheating) پدیدهای فراگير است که محدود به مرز جغرافیایی و یا مدرسه و دانشگاه خاصی نمیشود و برخی صاحب نظران با توجه به فراوانی آن، از این پدیده به عنوان اپیدمی و برخی به عنوان یک مشکل مزمن یاد کردهاند (Nakhaee & Seyyedhoseyni, 2005) كه نظامهاي آموزشي از ساليان دور با آن روبرو بوده و از بابت آن هزينههاي زيادي را متحمل شدهاند.
علاوه بر این، نوع ارزشیابی به صورت سنتی و متمرکز نیز از عوامل انجام تقلب ذکر شده است (Namvar, Rastgoo, Abolgasemi, & Seyf Derakhshande, 2010).
از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی و تعیین نقش عوامل زمینهای بر انجام تقلب تحصیلی در میان دانشآموزان است.
همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که از نظر دانشآموزان، از میان عوامل ذکر شده توسط معلمان، عاملهای نوع ارزشیابی، شرایط اجرای آزمون و نظارت، ویژگیها و روشهای معلم و تأثيرات گروه همسال دارای تأثیر مستقیم و عاملهای نوع ارزشیابی، شرایط اجرای آزمون و نظارت، ویژگیها و روشهای معلم و انتظارات محیطی دارای تأثیر غیر مستقیم بر انجام تقلب تحصیلی در میان دانشآموزان هستند.