چکیده:
پژوهشگران در سالهای اخیر مفهومی را با عنوان "مدیریت کیفیت زنجیره تامین[1]" معرفی و توسعه دادهاند و از آن بهعنوان آخرین مرحله در حرکت بهسوی "مدیریت کیفیت فراگیر" نام میبرند که بهواسطهی آن شرکتها قادر خواهند بود با ادغام موثر و اثربخش مفاهیم دو فلسفهی مدیریتی "مدیریت کیفیت جامع(TQM) " و "مدیریت زنجیرهی تامین (SCM)" و ایجاد "همافزایی"و برخورداری همزمان از سه فاکتور رقابتی(کیفیت، قیمت، تحویل)، عملکرد زنجیرهی تامین و کیفیت محصولات نهایی خود به مشتریان را افزایش داده و از این طریق کسب مزیت رقابتی نمایند. جهت تحقق این هدف در صنعت گاز کشور، اولویتبندی و ارائه مدلی علی از مولفههای کلیدی مدیریت کیفیت در سطح زنجیرهی تامین، میتواند اولین گام در پیادهسازی مدیریت کیفیت زنجیرهی تامین در این صنعت محسوب شود؛ زیرا تا زمانیکه اعضای زنجیرهی تامین بهعنوان مجری پیادهسازی آن، حول این عوامل اتفاقنظر نداشته باشند و در شناخت و ادراک آنها نسبت به چگونگی پیادهسازی آن شکاف و اختلافنظر وجود داشته باشد، شکست چنین پروژهای حتمی بهنظر میرسد. برای این منظور در این مقاله با بررسی مولفههای کلیدی مدیریت کیفیت زنجیره تامین و با توجه به اهمیت و حساسیت اولویت هر یک از مولفهها جهت پیادهسازی در صنعت گاز، این مولفهها با استفاده از رویکرد فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی فازی و از طریق نظرات خبرگان اولویتبندی شدند. نهایتا با بکارگیری تکنیک دیمتل فازی، مدلی علی- معلولی از مولفههای کلیدی در صنعت گاز ارائه شده است. با عنایت به ارزیابی انجامشده، مولفههای تاثیرگذار و تاثیرپذیر برای پیادهسازی موفق مدیریت کیفیت زنجیره تامین در صنعت گاز شناسایی شد.