چکیده:
این مطالعه به بررسی ارتباط میان عوامل مدیریت کیفیت جامع نرم و سخت در فرایندهای مدیریت دانش میپردازد. مدیریت دانش در کسبو کار یک عامل مهم و ضروری برای بقای سازمانی در محیط پرتلاطم و غیرقابل پیشبینی امروزی است. سازمانها نیاز به یک رویکرد مدیریت کیفیت جامع دارند که دانش را به عنوان منبع بالقوه برای برتری رقابتی مطرح م یکند .
بدین منظور پس از مرور گسترده ی ادبیات و مصاحبه با خبرگان صنعت گاز کشور، چارچوبی مفهومی از ارتباط میان سیستم های مدیریت کیفیت جامع نرم و سخت و فرایندهای مدیریت دانش پیشنهاد شد. سپس پرسشنامه ای شامل پنج عامل (با 27 سنجه) مدیریت کیفیت جامع نرم، دو عامل(با 11 سنجه) مدیریت کیفیت جامع سخت، سه عامل )با 15 سنجه( مدیریت دانش و مجموعا 53 سنجه از طریق نظرات خبرگان صنعت گاز توزیع و جمع آوری شد. در ادامه به کمک معادلات ساختاری و تحلیل مسیر با نر مافزار SPLS
تاثیر عوامل مدیریت کیفیت جامع نرم و سخت بر فرایندهای مدیریت دانش بررسی، آزمون و تایید شد. تجزیه و تحلیلها نشان میدهد که به منظور افزایش عملکرد سازمانی، عوامل مدیریت کیفیت جامع نرم در مقایسه با سخت، کمک بیشتری به فرایندهای مدیریت دانش میکند. همچنین نتایج نشان میدهد که صنعت گاز نیاز به تمرکز بیشتری به توسعه ی سرمایه ی انسانی دارد. همچنین این عامل برای تولید و به رو زکردن دانش سازمانی و برای حصول مزیت رقابتی حیاتی است