چکیده:
بر همگان مبرهن است که بسیاری از تهدیدهای زیست محیطی, تخریب منابع و آلودگیها نتیجه فعالیتهای غیرمنطبق با
محیطزیست هستند. از اینرو آگاهسازی و آموزش آحاد جامعه بهخصوص برنامهریزانء مدیران و سیاستگذاران در جهت آشنایی
با ارزش و اهمیت حفظ محیط زیست برای ادامه حیات بشری امری مهم است. آموزش مدیران خود به تنهایی هدف نبوده بلکه ابزاری
کلیدی و راهبردی مناسب جهت زمینهسازی تغییر در دانش و نگرش آنها نسبتبه آثار و پیامدهای تصمیمات آنها بر روی محیط
زیست و تحقق توسعه پایدار میباشد. هدف پژوهش حاضر« بررسی تاثیر سیستم مدیریت زیستمحیطی بر عملکرد مالی شرکت با
درنظ رگرفتن نقش میانجی متغیر مزیت رقابتی و تعدیلگر متغیر هزینه تعویض» میباشد. روش پژوهش از نظر هدف, کاربردی و از نظر
نحوه گردآوری دادههاء توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری در این پژوهش مدیران» معاونین و کارشناسان مالی شرکت میباشند. ابزار
گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه است. روایی پرسشنامهها محتوایی که با استفاده از نظرات افراد خبره و اساتید صاحب نظر
در علم مدیریت استفاده شد و پایایی پرسشنامهها با استفاده ازآلفای کرونباخ و ضریب پایایی مرکب به ترتیب موردتایید قرار گرفتهاست.
دادهها توسط نرم افزارهای SPSS وSmart PLS مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفت. از آزمون همبستگی و رگرسیون برای آزمون فرضیهها
و آزمون کولموگروف- اسمیرنوف جهت تشخیص نرمالبودن دادهها استفاده شدهاست و براساس نتایج بهدستآمده تمامی فرضیه های
موجود در پژوهش تایید گردیدند.