چکیده:
هدف از تحقیق حاضر طراحی مدل رفتار خرید مصرف کننده تماشاگران لیگ فوتبال، مطالعه موردی تماشاگران باشگاه فرهنگی ورزشی تراکتور سازی بود. این تحقیق از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است به لحاظ گردآوری داده ها، توصیفی همبستگی می باشد و جامعه مورد مطالعه در این پژوهش کلیه هواداران تیم تراکتورسازی تبریز در سال 1396 بودند. در این راستا محقق 450 پرسشنامه را در بین جامعه آماری توزیع نمود و پس از جمعآوری، 416 پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. به منظور جمع آوری دادهها و اندازهگیری متغیرهای مدل از پرسشنامه چن و همکاران( 2014 )و بومی سازی آن استفاده شده است. پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و روایی آن نیز با استفاده از روایی همگرا (تأیید بارهای عاملی و مقدار AVE) و روایی تشخیصی مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و تحلیل عاملی تأییدی و برای ارائه مدل، تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 و AMOS استفاده شد در نهایت نتایج یافتههای تحقیق نشان داد تاثیر دلبستگی تیمی بر قصد خرید تماشاگران باشگاه تراکتور سازی تبریز مثبت و معنادار بود همچنین دلبستگی منجر به تبلیغات دهان به دهان و ارتقای تصویر حامی شده است و تبلیغات دهان به دهان و ارتقای تصویر حامی به نوبه ی خود بر قصد خرید تاثیر گذاشته اند به علاوه نقش میانجی تصویر حامی و تبلیغات دهان به دهان در رابطه بین دلبستگی تیمی و قصد خرید تایید گردید
The purpose of this study was to design a consumer buynig behavior model for football league in a case study of Tractor Sazi Tabriz Football Club. The research is applied in terms of purpose and descriptive correlational in terms of data collection. The population is all the spectators of Tractor Sazi Tabriz team in 2017. The researcher distributed 450 questionnaires among the statistical population and finally 416 questionnaires remained. Chen et al (2014) questionnaire was localized and used
Its reliability was confirmed using Cronbach's alpha coefficient (0/79) and the combined reliability and validity were confirmed using convergent validity (confirmation of factor load and AVE value) and diagnostic validity.
Descriptive statistics and confirmatory factor analysis were used to analyze data by 24th version of SPSS and to provide the model, equation modeling technique was used by AMOS software. Finally, the results of the research showed that team attachment has positive significant effect on purchase intention of Tractor Sazi Tabriz spectators. Also, attachment has led to word-of-mouth advertising and will promote the image of the sponsor. Moreover, word-of-moth advertising and promotion of image of the sponsor will affect purchase intension. The mediating role of image of the sponsor and word-of-mouth advertising was confirmed in the relationship between team attachment and purchase intention