چکیده:
زمینه و هدف: امروزه دولتها و جوامع در تلاشند تا با ارتقای تاب آوری در برابر بلایای طبیعی از جمله زلزله، شرایط را برای بهبود زندگی در مناطق دارای خطر افزایش دهند.در این راستا، مرکز مطالعات و مدیریت بحران شهرداری کرمان با توجه به زلزله خیز بودن این شهر و لزوم تاب آور ساختن جوامع محلی، برای برگزاری آموزشهای خود در سطح شهرستان گام هایی اساسی برداشته است.
روش: این تحقیق که از نظر نوع هدف ، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها ، توصیفی- پیمایشی و از نظر نوع روش نیز ، همبستگی میباشد، در محله سرآسیاب کرمان انجام شده است. پرسشنامه های مورد استفاده در این تحقیق، محقق ساخته هستند که روایی آنها پس از اصلاحیات و پیشنهادهای لازم، مورد تایید اساتید و متخصصین مربوطه قرار گرفته است. علاوه براین پایایی سوالات به روش آلفای کرونباخ مقادیر قابل قبولی را نشان داد که در نهایت به روش تصادفی ساده بین اعضای نمونه در محله سرآسیاب کرمان توزیع شدند. برای تایید یا رد فرضیات تحقیق از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و برای مقایسه میانگین متغییرها از آزمون تی تک نمونهای، آزمون آنوا و آزمون توکی استفاده گردید.
یافته ها: نتایج حاصل از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، رابطه مثبت و معناداری را بین مدیریت دانش مرتبط با زلزله و عوامل اجتماعی تاب آوری نشان داد. علاوه بر این فرضیات فرعی نیز مورد تایید قرار گرفتند. همچنین، مقایسه میانگین متغیرهای مورد نظر در این تحقیق، در بین گروههای جنسی، سنی و تحصیلی نشان داد که میانگین مدیریت دانش و عوامل اجتماعی تاب آوری در بین گروه های جنسی تفاوت ندارد اما بین گروه های سنی و تحصیلی متفاوت است، که برای مشاهده این تفاوتها از آزمون توکی استفاده شده است.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق و نقش دانش در ارتقای تاب آوری، پیشنهاد میگردد تا سازمانهای متولی مدیریت بحران؛ از جمله مراکز مطالعاتی و هلال احمر؛ با توجه به غیرقابل پیش بینی بودن زلزله، برنامه و کلاسهای آموزشی خود را در سطح اجتماعات محلی با هدف ارتقای تاب آوری، بیش از پیش تقویت نمایند.