چکیده:
از دو دهه پیش مالیه آموزش و تامین مالی یکی از موضوعات مهم برای کشورهای مختلف از جمله ایران
مطرح بوده است. در همین راستا، مطالعه ی حاضر با هدف بررسی ساز وکارهای تخصیص منابع مالی با
رویکرد کارایی در مناطق آموزشی میباشد. روش این پژوهش توصیفی _تحلیلی است. پس از بررسی
مباحث نظری، یک الگو عملیاتی با رویکرد کارایی ارائه کرده است. با استفاده از روش نمونهگیری تمام
شمار تعداد ١٤ منطقه آموزشی انتخاب شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که کاراترین منطقه، منطقه ١٠ با ضریب کارایی ٨٣٢٣/ 0 و منطقه ٥ با کمترین کارایی با ضریب ٤٨٩٠/ 0 می باشد.
خلاصه ماشینی:
براي موثر واقع شدن اين هزينه ها علاوه بر شناخت اصول و اهداف آموزش وپرورش ، نقش معلمان و دانش آموزان ، ويژگيهاي برنامه درسي و شيوه هاي آموزشي، نيازمند تخصيص منابع مالي با رويکرد عدالت در بين مناطق مختلف آموزشي ميباشد.
(سرکارآراني، ١٣٨٨) تخصيص منابع مالي از مهمترين ابزار به منظور اجراي راهبردها و برنامه هاي بلندمدت هر سازمان و ارگاني از جمله آموزش و پروش به شمار ميآيد، اين فرايند در آموزش و پروش به نحوه توزيع منابع مالي در بين عناصر و اجزاه اصلي آموزشي پرداخته ؛ ميزان مطلوبيت ساز و کارهاي مبتني بر اثربخشي آنها را در تامين اهداف مختلف همچون کارايي، برابري و عدالت و نيز گسترش دامنه انتخاب را در سازمان مربوطه مورد بررسي ارزيابي دقيق قرار مي دهد.
لازم به ذکر است بررسي ساز وکارهاي مربوط به تخصيص منابع با توجه به اتفاقات و تجارب دهه هاي گذشته نشان از پيچيدگي و وسعت بسيار اين متغير مي باشند، همچنين در وهله دوم نوع خاصي از ساز وکارها مطلوب هستند که براي مديريت و راهبري آموزش و پرورش به طور موثر نقش آفريني ميکنند، يعني تنها در صورتي که منابع مالي بر مبناي ستانده و نتايج آموزش و پرورش ميان عاملان تخصيص داده شود ميتوان اذعان نمود که ساز وکارهاي مربوطه ابزاري توانمند براي بهبود کارايي، تحقق يافتن عدالت به شمار آيند.
٣- الگوي عملياتي جهت تخصيص منابع غيرپرسنلي بين مناطق آموزش و پرورش با رويکرد کارايي چيست ؟ (به تصویر صفحه مراجه شود) ٨- بحث و نتيجه گيري با بررسي نتايج بدست آمده وضعيت کارايي هريک از مناطق آموزش و پرورش مشخص و براي مناطقي که کارايي کمتر دارند مناطق مرجع معرفي شده است .