چکیده:
زمینه: در شرایط محیطی کنونی که همواره در حال تغییر و تحول است و شتاب پیشرفت جوامع موجب وفور همه جانبه اطلاعات و تعدد منابع اطلاعاتی شده است، ارزش و اهمیت مفاهیمی چون مدیریت دانش، رهبری دانشگرا و نوآوری بیش از پیش شده است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعه و بررسی تاثیر ارزشهای سازمانی و رهبری دانشگرا بر عملکرد نوآوری با تبیین نقش تسهیم دانش انجام پذیرفته است.
روش: جامعه آماری این تحقیق کارکنان سازمانهای دولتی در شهر کرمان بوده و حجم نمونه 345 نفر است که برای به دست آوردن آن از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه استاندارد است که روایی صوری آن مورد تایید اساتید و نخبگان قرار گرفت و برای پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوریدادهها، توصیفی- پیمایشی است. مدل مورد مطالعه با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار LISREL مورد بررسی قرار گرفته است.
یافتهها: یافتههای به دست آمده از الگوی پژوهش نشان میدهد، الگوی پیشنهادی برازنده دادهها است و ارزشهای سازمانی و رهبری دانشگرا تاثیر مثبت معناداری بر عملکرد نوآوری دارد، این در حالی است که تسهیم دانش در رابطه فوق نقش میانجی دارد.
نتیجهگیری: در این رابطه زمانی که تسهیم دانش به عنوان متغیر میانجی وارد معادله میشود، دارای قدرت بیشتری است. به عبارت دیگر میتوان گفت که ارزشهای سازمانی و رهبری دانشگرا با نقش میانجی تسهیم دانش موجب افزایش عملکرد نوآوری در سازمان میشود. این تحقیق دانش موجود درباره تاثیرات ارزشهای سازمانی و رهبری دانشگرا را بر عملکرد نوآوری، و نشان دادن نقش تسهیم دانش بعنوان مکانیسم روانشناختی که از طریق آن ارزشهای سازمانی و رهبری دانشگر ا بر عملکرد نوآوری تاثیر میگذارد، افزایش میدهد.
خلاصه ماشینی:
به باور کوگات و زندر 4 (1996) سازما Escrig-Tena et al Drucker Kang et al Kogut & Zander باید در زمینه خلق و انتقال کارا و سریع دانش به صورت یک جامعه اجتماعی متخصص عمل کنند؛ به عبارتی سازمانها میتوانند قابلیتهای خاصی را ایجاد کنند که آنها را قادر سازد دانش را به شیوهای بهتر از آنچه که در جامعه است به اشتراک بگذارد (اولایسن و روانگ 1 ، 201 > از سوی دیگر، رفتار رهبری با توجه به تأثیر زیادی که رهبران بر جهت بخشی و کارآیی اقدامات مدیریت دانش دارند یکی دیگر از عوامل مهم سازمانی است (نگوی 2 d"/>d"/>، 2011).
در برخی از مطالعات، روابط بین رهبری، نوآوری و فرآیندهای خاص مدیریت دانش به شکل نظری و تجربی تحلیل شدهاند (سینگ، 2008؛ ون کر 7 ogh; Yang"/>ogh; Yang"/>، 2007)؛ اما در این مطالعات نقش رهبری و ارزشهای سازمانی در سازمانهای دولتی در دستیابی به مزایای حاصل از ن Olaisen & Revang Nguyen & Mohamed Crawford et al von Krogh et al Lakshman et al Donate & Sanchez de Pablo Singh; von Krogh; Yang نشده است.
با وجود جامعیت مفهوم ارزشهای سازمانی و رهبری دانشگرا، پژوهشی در خصوص تأثیرگذاری این مت Alavi & Leidner Ribiere & Sitar عملکرد نوآوری از طریق تسهیم دانش در سازمانهای دولتی موجود نیست که این امر ضرورت پژوهش در این حوزه را دوچندان مینماید.
بنابراین، هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر رهبری دانشگرا و ارزشهای سازمانی بر عملکرد نوآوری با تبیین نقش تسهیم دانش در سازمانهای دولتی شهر کرمان است.
Cabrera; Foss; Gooderham نتایج حاصل از فرضیه سوم تحقیق نشان میدهد ارزشهای سازمانی تأثیر مثبت معناداری بر عملکرد نوآوری در سازمانهای دولتی شهر کرمان دارد.