چکیده:
زمینه: امروزه نوآوری به عنوان چالشی اساسی برای بقا و موفقیت سازمان مطرح است زیرا عملکرد و رضایت شغلی کارکنان آن سازمان را جهت می دهد عملکرد شغلی فرد برای بقای سازمانی بسیار مهم است و می تواند به عنوان مهم ترین نتیجه کار مدنظر قرار گرفته شودو رضایت شغلی در بهره وری تمام مشاغل اهمیت دارد بنابر این از جمله هدف های اصلی سازمان است و سازمان ها باید شرایطی را فراهم آورند که کارکنان را راضی نگه دارند.از جمله سازمانهای مهم مدارس هستند که در رشد و نمو نسل کشور نقش بسزایی دارند و بیشترین کارآمدی آنها بستگی به معلمانشان دارد. بنابر این مسولین مرتبط با حوزه آموزشی باید در صدد شناسایی عواملی باشند که عملکرد و رضایت شغلی معلمان را بهبود می بخشد .هدف :این تحقیق، رابطه نوآوری سازمانی با عملکرد شغلی و رضایت شغلی معلمان در دبستان های استان البرز می باشد،روش: این تحقیق از نوع کاربردی و توصیفی پیمایشی است. به منظور جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای که روایی آن به کمک دو معیار CVR و CVI سنجیده شده بود و همچنین پایایی آن به کمک آلفای کرونباخ بررسی شده بود، بین اعضای نمونه آماری که 200 نفر از معلمان ابتدایی دبستان های استان البرز بودند، توزیع گردید و داده های جمع آوری شده، به کمک نرم افزار SPSS و آزمون های کلموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، دوربین واتسون، فیشر و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند یافته ها :نتایج نشان داد، نوآوری سازمانی بر رضایت شغلی معلمان تأثیر معناداری دارد. همچنین بررسی ها نشان داد، نوآوری سازمانی بر عملکرد شغلی معلمان نیز مؤثر است. نتیجه :بنابراین بر طبق این تحقیق، پیشنهاد می شود که به منظور ارتقای رضایت شغلی و عملکرد شغلی در میان معلمان، مدیران به نوآوری سازمانی بیشتر اهمیت داده و نوآوری سازمانی یکی از فعالیت های اصلی در مدارس در نظر گرفته شود.
خلاصه ماشینی:
عملکرد شغلی فرد برای بقای سازمانی بسیار مهم است و میتواند به عنوان مهمترین نتیجه کار مدنظر قرار گرفته شود و رضایت شغلی در بهرهوری تمام مشاغل اهمیت دارد؛ بنابراین از جمله هدفهاي اصلي سازمان است و سازمانها بايد شرايطي را فراهم آورند كه كاركنان را راضي نگه دارند.
هدف: هدف این پژوهش، رابطه نوآوری سازمانی با عملکرد شغلی و رضایت شغلی معلمان در دبستانهای استان البرز است.
بنابراین انجام پژوهشهایی که به بهبود رضایت و عملکرد شغلی معلمان منجر شود Unesco Mau , ellsworth and hawley در بهبود کیفیت آموزش نقش مؤثری دارد و نتایج مثبت فراوانی برای جامعه به همراه خواهد داشت.
در این پژوهش درصدد پاسخگویی به این سؤال هستیم که «آیا بین نوآوری سازمانی با بهبود عملکرد و رضایت شغلی معلمان رابطه وجود دارد ؟».
رابطه بین نوآوری سازمانی با رضایت شغلی معلمان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج نشان میدهد رابطه مثبت و معناداری میان رضایت شغلی و نوآوری وجود دارد.
اکنون میتوان نتیجه گرفت بین نوآوری سازمانی با رضایت شغلی معلمان رابطه وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری نتایج پژوهش حاضر نشان داد، بین نوآوری سازمانی و رضایت شغلی رابطه وجود دارد.
نتایج این پژوهش نشان داد که بین نوآوری سازمانی و رضایت شغلی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.
با توجه به آن که ضریب همبستگی بین این دو متغیر برابر 509/0 به دست آمده است میتوان عنوان نمود که رابطه این دو متغیر مستقیم و معنادار است، لذا میتوان عنوان نمود با بهبود نوآوری سازمانی میتوان انتظار بهبود عملکرد شغلی در بین معلمان را داشت.