چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تصویرپردازی از یک سازمان متعالی اسلامی است که در پرتو فضیلت سازمانی و رفتار محبتآمیز و سازمانی شاداب، رقم خواهد خورد. جامعه آماری این پژوهش، شامل مدیران، معاونین و کلیه کارشناسان دانشگاه به تعداد 312 نفر است که با روش تصادفی 173 نفر از آنان بهعنوان نمونه آماری مورد پژوهش قرار گرفتهاند. برای جمعآوری دادهها از چهار پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. برای سنجش اعتبار پرسشنامهها از تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی و برای بررسی فرضیهها و برازش مدل پیشنهادی پژوهش از آزمونهای مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارLISREL.8 استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل دادهها برازش مناسب مدل را نشان میدهد. همچنین یافتهها حاکی از تأیید تأثیر میانجیگری سازمان شاداب و اثر فضیلت سازمانی و رفتار محبتآمیز مبتنیبر آموزههای اسلامی بر تحقق سازمان متعالی بوده است. تصویرپردازی از سازمان متعالی اسلامی، بهجهت قرارگرفتن درمعرض فضیلت سازمانی و آراستهشدن کارکنان به رفتارهای محبتآمیز دینی بهواسطۀ سازمان شاداب از موارد دانشافزایی این پژوهش است. پیشنهاد میشود مدیران دانشگاه به رفتارهای محبتآمیز دینی آراسته باشند تا به ارتقای رفتاری اعضا و انگیزه آنها منجر شده و ایجاد احساس مثبت را در سازمان ایجاد نماید تا جو فضیلتمأبانه سازمان و نشاط سازمانی به شکلگیری بیشتر سازمان متعالی بینجامد.
خلاصه ماشینی:
همچنین یافته ها حاکی از تأیید تأثیر میانجیگری سازمان شاداب و اثر فضیلت سازمانی و رفتار محبت آمیز مبتنیبر آموزه های اسلامی بر تحقق سازمان متعالی بوده است .
تصویرپردازی از سازمان متعالی اسلامی، به جهت قرارگرفتن درمعرض فضیلت سازمانی و آراسته شدن کارکنان به رفتارهای محبت آمیز دینی به واسطۀ سازمان شاداب از موارد دانش افزایی این پژوهش است .
پیشنهاد میشود مدیران دانشگاه به رفتارهای محبت آمیز دینی آراسته باشند تا به ارتقای رفتاری اعضا و انگیزه آنها منجر شده و ایجاد احساس مثبت را در سازمان ایجاد نماید تا جو فضیلت مأبانه سازمان و نشاط سازمانی به شکل گیری بیشتر سازمان متعالی بینجامد.
لذا پژوهش حاضر درصدد شناسایی نقش 1 - Lilius 2 - Atkinson & Gilleland 3 - Whetstone فضیلت سازمانی و رفتار محبت آمیز دینی بر تحقق سازمان اسلامی متعالی ازطریق سازمان شاداب در دانشگاه جامع مازندران برآمده است .
بررسی پیشینه تحقیقات با موضوعات مشابه این پژوهش نظیر ربیعی و جلالی (١٣٩٥)، نجار و همکاران (١٣٩٤)، عربشاهی (١٣٩٣)، مسیو (٢٠١٩)، وال (٢٠١٨)، سالاس (٢٠١٧)، ساچوریدی و نیکاندور (٢٠١٦)، آندریس (٢٠١٥)، کراس (٢٠١٤)، چرمنیک (٢٠١٣) و نظایر این نشان میدهد که کم تر پژوهشی یافت میشود که بحث از سازمان اسلامی متعالی کرده باشد و همچنین بدیل های ساختاری و رفتاری نظیر رفتار محبت آمیز، فضیلت سازمانی و سازمان شاداب را به صورت یکجا مورد بررسی قرار داده باشد.
C. Andrews, (2006), ‘Promoting Ethical Behavior and Organizational Citizenship Behaviors: The Influence of Corporate Ethical Values’, Journal of Business Research 59(7), 849–857.