چکیده:
خدای متعال برای دستگیری از انسان و کمک به رشد او، راهی را برای رسیدن به عرش و تقرّب خود قرار داد و راهنمایانی نیز برای طی این مسیر تعیین کرد. انبیای الهی همان مرشدان طریق حقیقت هستند که مسیر نیل به حضرت حق را نمایان میکنند و راه را از بیراه تمییز میدهند. البته انسانها روحیات و خلقیات متفاوتی دارند؛ بههمیندلیل، روشهای گوناگونی برای تربیت و راهنمایی آنان لازم است.
در این نگاشته، روش تبلیغی حضرت ابراهیم علیهم السّلام با تکیه بر آیه 125 سوره نحل بررسی و آیات طبق روشهای موعظه، برهان و جدال احسن تحلیل شدهاند؛ زیرا به بیان آیه یادشده، انسانها به سه دسته حقپذیر، حقگریز و حقستیز تقسیم میشوند که هردسته روش تبلیغی مناسب خود را میطلبد.
نتایج نشان میدهد مهمترین روش تبلیغی که حضرت ابراهیم علیهم السّلام بهکار گرفت، روش برهان است.
خلاصه ماشینی:
حضرت ابراهیم در گفتوگو با بتپرستان، درابتدا، با مقدمهچینی از فلسفۀ عبادت آنان میپرسد و با تحقیر و از باب «موعظه» و انکار عمل قبیح میگوید: إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَ قَوْمِهِ مَا هذِه التَّمَاثِيلُ الَّتىِ أَنتُمْ لهَا عَكِفُونَ؛ «[ياد كن] زمانى را كه به پدرش و قومش گفت: اين مجسمههايى كه شما ملازم پرستش آنها شدهايد، چيست؟» (انبیاء، 52).
در اینجا حضرت ابراهیم بعد از زمینهسازی، دعوت خود را آغاز کرد و با روش «برهان و حکمت» آنان را به خدای حقیقی فراخواند: قَالَ بَل رَّبُّكمُ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ الَّذِى فَطَرَهُنَّ وَ أَنَا عَلىَ ذَلِكمُ مِّنَ الشَّاهِدِينَ؛ «گفت: [شوخى نمىكنم]، بلكه پروردگارتان همان پروردگار آسمانها و زمين است؛ همان كه آنها را آفريد و من بر اين [حقيقت] از گواهىدهندگانم» (انبیاء، 56).
وقتی بتپرستان گفتند: لَقَدْ عَلِمْتَ ما هؤُلاءِ يَنْطِقُونَ؛ «تو كه مىدانى اينها حرف نمىزنند» (انبیاء، 65)، حضرت از كلام آنها براى دعوت خود استفاده كرد و با لازمۀ گفتار آنان عليه خودشان احتجاج کرد و گفت: «پس اين اصنام بىزبان، اله و مستحق عبادت نيستند»؛ یعنی باز در مقام «برهان» فرمود: قَالَ أَ فَتَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ مَا لَايَنفَعُكُمْ شَيْئاً وَ لَا يَضرُّكُمْ؛ «گفت: آيا بهجاى خدا چيزهايى را مىپرستيد كه هيچ سود و زيانى به شما نمىرسانند؟» (انبیاء، 66).
حضرت ابراهيمبرای معرفی خدای خود و دعوت بتپرستان به «برهان» روی میآورد که الَّذِى خَلَقَنىِ فَهُوَ يهَدِينِ (شعرا، 78)؛ آن خدايى برحق است كه اوّلاً، مرا آفريده است و ثانياً، مرا به راه راست توحيد هدايت مىكند؛ اما آن بتهايى كه شما مىپرستيد، نهتنها چيزى نيافريدهاند، بلكه خودشان نيز از دو نظر، مخلوق و مصنوع هستند: يكى اينكه مواد اوّليۀ آنها را خداى من آفريده است و ديگر اينكه از ساختگان شما هستند.