چکیده:
هدف: یکی از بخشهای مهم برنامه تبلیغاتی ارزیابی آثار تبلیغ است که این موضوع در تبلیغات از طریق ورزش نیازمند وجود ابزاری استانداردشده و مخصوص بهخود، در این زمینه بود. هدف از این پژوهش طراحی پرسشنامة اثربخشی تبلیغات از طریق ورزش بر اساس مدل AIDA و سپس تعیین روایی و پایایی آن بود. روششناسی: به منظور تعیین اعتبار محتوایی و صوری از نظرات گروهی از صاحبنظران استفاده شد. همچنین برای تعیین اعتبار سازه و پایایی ابتدا از میان تماشاگران بازیهای فوتبال لیگ برتر در استادیوم آزادی، تعداد (45 نفر) در مطالعه مقدماتی و تعداد ( 366 نفر) در مطالعه اصلی شرکت نمودند. یافتهها:نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی حاکی از تایید روایی سازه ابزار اندازهگیری بود و نتایج همسانی درونی با استفاده از آلفای کرونباخ (84/0 α=) و پایایی ترکیبی (91/0=CR) نیز قابلقبول بود. نتیجهگیری: این ابزار با سنجش 4 گام متوالی از مدل ارزیابی اثربخشی تبلیغات AIDA میتواند چالشهای تأثیرگذاری یک تبلیغ موفق را روشن نماید. این ابزار دارای قابلیت سنجش اثربخشی تبلیغات از طریق ورزش بوده و میتواند مورد استفاده شرکتهایی که از طریق ورزش اقدام به تبلیغات برای محصولات خود میکنند و نیز محققان حوزه بازاریابی و تبلیغات قرار گیرد.