چکیده:
با وجود تشابهاتی که ابن عربی و ژوزف مورفی در باب معجزه دارند ، اختلاف نظرهایی هم بین آنها دیده می شود . تفاوت در جدول وجودی و تاثیر پذیری ، یکی از علل اصلی اختلاف نظر است . ابن عربی قایل است که کرامت مخصوص اولیا و معجزه مخصوص انبیاست . اما مورفی تفاوتی بین کرامت و معجزه قایل نیست . او معتقد است که تمام انسانها دارای روحی واحد هستند ، بنابراین این روح های بالقوه وقتی شرایط بالفعل شدن را پیدا کنند ، تنها به یک صورت بالفعل می شوند . در این مقاله به ده مورد اختلاف اشاره شده است که اغلب آنها ریشه در نوع جهانبینی ، جدول وجودی ، تاثیرپذیری و تعریف شخص از «انسان » دارد.
خلاصه ماشینی:
ابن عربی ، مورفی ، معجزه ، کرامت طرح مسأله وقتی بحث از اشتراک یا افتراق نظر پیش می آید ، اغلب به صراحت نمی توان اظهار نظر کرد ، مگر آنکه بحثی مفصل پیرامون آن موضوع ارائه شود .
مورفی : تجلی معجزه باعث ایجاد علم می شود در حقیقت این دو فرایند عکس یکدیگر هستند ، اما در انتها نتیجه ایی که ایجاد می کند یکسان است .
از این بیت به بعد، ابن عربی نظر خویش را عنوان می کند:« و در نزد ما در باب کرامت تفلیلی ست که اگر صاحبان کرامت بدان آگاه شوند ، به وجود کرامات خوشحال نمی شوند .
این ویژگی از کدامیک از صفات خداوند منشأ می گیرد ؟ ابن عربی بیان می کند که کرامت انعکاسی از اسم «بر» است .
اما وقتی ابن عربی از «علم» به عنوان کرامت نام می برد به این دلیل است که عارف با بروز علمی که به آن دست یافته به دیگران ، راه هدایت و ناوبری دیگران را هموار می کند .
هم علم آموزی او خرق عادت است ، و هم اعمالی که از او سر زده می شود : « [ ابن عربی معتقد است که ] خداوند را بندگانی است که برای آنها در ادراک امور ، خرق عادت کرده است ؛ مثلا برای بعضی از ایشان باصره را طوری قرار داده که به وسیله ی آن ، جمیع مدرکات را از معقولات و محسوسات ادراک می نمایند ، برای بعضی دیگر سامعه را و به همین قیاس است سایر قوا .