چکیده:
رسانههای جدید دامنه انتخاب رسانهای مخاطبان را بسیار وسیع میکنند و با اتکا به ظرفیتها و ویژگیهایی نظیر برقراری ارتباط دوسویه، بازسازی واقعیات به صورت مجازی و استفاده از ظرفیتهای چندرسانهای بستر مناسبی برای طرح مفاهیم دینی و آموزشی است. مسئله اصلی در این مقاله شناخت ظرفیتهای رسانههای مبتنی بر وب2 برای گسترش مفهوم مهدویت در زندگی روزمره کاربران رسانههای جدید است. شناخت این ظرفیتها برای شکل گرفتن گفت و گو درباره مفهوم مهدویت در حوزه عمومی، که رسانههای جدید میتواند تبلوری از آن باشد، میتواند به درونی شدن این مفهوم در کاربران و پیوند ابعاد مختلف آن با زندگی روزمره افراد منجرشود.
در این مقاله رسانههای جدید به عنوان فرصتی تلقی شده که میتواند گفت و گو درباره مهدویت را از سطح نخبگان به ساحتهای مختلف زندگی کابران ببرد. به همین منظور ابتدا مفهوم رسانههای جدید واکاوی شده و سپس استفاده از این فضا برای طرح مفاهیم دینی و مهدوی تبیین شده.
خلاصه ماشینی:
"/> چکیده رسانههای جدید دامنه انتخاب رسانهای مخاطبان را بسیار وسیع میکنند و با اتکا به ظرفیتها و ویژگیهایی نظیر برقراری ارتباط دوسویه، بازسازی واقعیات به صورت مجازی و استفاده از ظرفیتهای چندرسانهای بستر مناسبی برای طرح مفاهیم دینی و آموزشی است.
مسئله اصلی در این مقاله شناخت ظرفیتهای رسانههای مبتنی بر وب2 برای گسترش مفهوم مهدویت در زندگی روزمره کاربران رسانههای جدید است.
به نظر لرنر<FootNote No="8" Text=" Lerner"/> هر قدر مردمی با وسایل ارتباط جمعی پیوند محکمتری مییابند، به همان نسبت نیز مشارکت اجتماعی آنان و قابلیت زندگی آنان در جمع با درک دیگران افزایش مییابد و جهان سوم که در مراحل نخستین برخورد تاریخی خود با وسایل الکترونیک جدید است، با پیدایی شخصیتهای انتقالی، یعنی آنان که با شرایط جدید محیط پیرامون انطباق بیشتری یافتهاند، عاملی مهم در راه حرکت به سوی دنیای جدید مییابد.
با توجه به مبحث تعلق اجتماعی انسانها مطرح شدن مفاهیم حوزه مهدویت در فضای مجازی از سوی خود کاربران میتواند تعلق اجتماعی افراد جامعه را به همدیگر با در نظر گرفتن این مفهوم بیشتر کند.
اما تعریفی که بوید و الیسون<FootNote No="20" Text=" John Servas"/> ارائه دادهاند این است: شبکههای اجتماعی مجازی خدمات مبتنی بر وبی هستند که اجازه میدهند افراد بتوانند: اول در چارچوب یک سیستم مشخص پروفایلهای عمومی و نیمه خصوصی<FootNote No="21" Text=" semi-public"/>بسازند.
با توجه به حضور جوانان در این رسانهها ایجاد انگیزه برای گفتوگو در رسانههای اجتماعی بهطور خاص درباره مفهوم مهدویت میتواند بستر طرح پرسشهای آنها را فراهم کند.