چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سبکهای تدریس معلممحور، بینابینی و دانشآموزمحور معلمان تربیت بدنی بر هدفمداری (تکلیفمداری و خودمداری) ورزشی دانشآموزان در کلاس تربیت بدنی طراحی شده است. در یک پژوهش نیمهتجربی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، 66 دانشآموز پسر پایه پنجم ابتدایی و سه معلم تربیت بدنی از مدارس شهرستان کلاله به صورت تصادفی انتخاب شدند و در سه گروه سبک تدریس معلممحور (21 نفر)، بینابینی (23 نفر) و دانشآموزمحور (22 نفر) قرار گرفتند. دانشآموزان هر گروه در سه مرحله شروع، هفته پنجم و هفته دهم به پرسشنامه استاندارد هدفمداری (کامینگ و همکاران، 2008) پاسخ دادند. آزمون اندازهگیری مکرر نشان داد که تکلیفمداری و خودمداری در دانشآموزان آموزش دیده به سبک تدریس معلممحور کاهش معنیداری داشتند. در مقابل، دانشآموزانی که از معلم خود به سبک تدریس دانشآموزمحور آموزش دیده بودند، خودمداری آنها افزایش یافت در حالی که بعد از ده هفته تکلیفمداری رو به افول رفت. تغییرات در مکانیسم هدفمداری در هر یک از محیطهای ورزشی (باشگاه در مقابل مدرسه)، نوع افراد (حرفهای در مقابل مبتدی) و سایر عوامل کلیدی متفاوت است. یافتههای تحقیق به صراحت نشان داد که بهترین سبک تدریس برای هدفمداری دانشآموزان در کلاس تربیت بدنی مدارس، سبک بینابینی است.
خلاصه ماشینی:
طبقهبندیهای مختلفی برای تفکیک هدفمداری افراد وجود دارند؛ اما دربین پ Mull, Bayless & Jamieson Extra-Curricular Sport Schumacher Dimech & Seiler Diaconu-Gherasim & Mairean Spray & Warburton Zaharadis & Bidlle Achievement Goal Theory (AGT) The 2*2 Modified Framework of Achievement Goal Elliot & McGregor عمومی رسیدهاند: اولین هدف، بر چگونگی یادگیری مهارت و استادشدن در آن فعالیت متمرکز است که به تکلیفمداری 1 معروف است؛ دومین هدف، به مقایسهای که فرد از تواناییهای خود نسبت به دیگران انجام میدهد، اشاره میکند که به آن خودمداری 2 میگویند (نیکولز 3 ، 1989).
بههرحال، نباید از این نکته غفلت کرد که علاوهبر سایر پیشایندها، بازخوردهای معلمان تربیتبدنی که درقالب سبکهای تدریس نهفته هستند، عاملی برای پیشرفت ورزشی دان Task Orientation Ego Orientation Nickolls Keegan, Harwood, Spray & Lavallee McDavid, Cox & Amorose McEvoy, MacPhail & Heikinaro-Johansson Gershgoren, Tenenbaum, Gershgoren & Eklund میروند؛ مثلاً بازخورد مبتنی بر آگاهی از خطا، بازخورد مبتنی بر شناسایی خطا و بازخورد مبتنی بر شناسایی اصلاحات، پیامهای اصلاحی مرتبط با تکلیفمداری و خودمداری هستند که معلمان تربیتبدنی با استفاده از سبکهای تدریس از آنها برای پیشرفت ورزشی دانشآموزان استفاده میکنند (موستون و آشوورث 1 ، 2008، 34)؛ البته سبکهای مورداستفادة معلمان تربیتبدنی برگرفته از نظریة اسپکتروم سبکها 2 s"/>s"/> ارائه شده به وسیله موستون هستند (موستون و آشوورث، 2008، 8).