چکیده:
سازمانهای کلاس جهانی همواره تلاش میکنند که جایگاه مدیریت دانش خود را تعیین نمایند. در این راستا، داشتن یک مدل بلوغ مدیریت دانش ضروری است. هدف این تحقیق طراحی مدل بلوغ مدیریت دانش در کلاس جهانی بر اساس مدل تعالی با استفاده از روش تحقیق آمیخته است. جامعه آماری تحقیق شرکتهای زیر مجموعه وزارت نفت است که مدیران ارشد این شرکتها بهعنوان واحد تحلیل آماری انتخاب شدند. بر اساس بررسی عمیق تحقیقات گذشته، مؤلفههای توانمندساز اجرای مدیریت دانش و شاخصهای نتایج کلیدی عملکرد مدیریت دانش در کلاس جهانی تعیین شدند. سپس توانمندسازها و نتایج کلیدی با استفاده از تکنیکهای تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی شناسایی و تأیید شدند. در نهایت، با تمرکز بر مطالعه تطبیقی و استفاده از روش پدیدارشناسی، کدگذاریهای کیفی انجام شده و سطوح مدل بلوغ طراحی شدند. نتایج حاصله نشان میدهد که سیزده توانمندساز اجرای مدیریت دانش و چهار نتایج کلیدی عملکرد مدیریت دانش در کلاس جهانی تعیین شدند. مدل بلوغ مدیریت دانش در کلاس جهانی بر اساس مدل تعالی دارای شش سطح است که بهترتیب عبارتند از: هرج و مرج، ابتدایی (آگاهی از نیاز به دانش)، هماهنگی و استانداردسازی دانش، بهینهسازی دانش، بهبود مستمر دانش و انفجار دانش و نوآوری. مدیران و سیاستگذاران سازمان مورد مطالعه بهطور اخص و دیگر سازمانها بهطور عام میتوانند از مدل پیشنهادی در جهت ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش خود و پیشی گرفتن از رقبا بهرهبرداری نمایند.
خلاصه ماشینی:
در اين راستا، ضرورت طراحي مدل بلوغ مديريت دانش در کلاس جهاني احساس ميشود و سازمان هايي که از چنين مدلي استفاده ميکنند سريعتر رشد کرده و موفق تر از رقباي خود عمل ميکنند (٢٠١٠ ,Fadaeinejad &Hamidizadeh ).
با توجه به مدل هاي بلوغ ارائه شده در تحقيقات قبلي، طراحي يک مدل بلوغ مديريت دانش بر اساس مدل تعالي که بتواند با توجه به معيارهاي کلاس جهاني بالاترين مزيت رقابتي را براي سازمان ها ايجاد کند، به عنوان يک شکاف تحقيقاتي مدنظر است .
زماني سازمان به وضعيت مديريت دانش در کلاس جهاني رسيده است که توانسته باشد به طور موفقيت آميزي قابليت هاي دانشي را براي پشتيباني از کل شرکت در دستيابي به يک مزيت رقابتي مستمر در زمينه هايي از قبيل هزينه ، کيفيت ، انعطاف پذيري و نوآوري ايجاد کند (٢٠١٦ ,Ghassemi &Valmohammadi ).
در ادامه به منظور طراحي سطوح مدل بلوغ مديريت دانش در کلاس جهاني بر اساس مدل تعالي از روش کدگذاري کيفي در رويکرد پديدارشناسي استفاده شده است .
هم چنين ، در اين مطالعه براي رسيدن به نتايج کليدي مديريت دانش در کلاس جهاني از توانمندسازهاي اجراي مديريت دانش استفاده شده است که نشان ميدهد مدل بلوغ طراحيشده مبتني بر مدل تعالي است .
A KM Approach to Format the Financial World-Class Policies, International Journal of Management & Information Systems, 14(5).
A guideline for assessing the KM maturity of organizations, South African Journal of Information Management, 9(3), 240-252.
(2003), KM enablers, processes, and organizational performance: an integrative view and empirical examination, Journal of Management Information Systems, 20(1), 179-228.
Cultivating knowledge sharing through the relationship management maturity model.