چکیده:
فناوری اطلاعات، ابزار و بستر توسعه تولید کالا و خدمات و شبکه توزیع در عرصه رقابت جهانی، برای سازمانها مزیت¬آفرین است. امروزه تمامی صنایع در معرض تحولات این فناوری واقع شدهاند. یکی از بهترین راههای به¬کارگیری فناوری اطلاعات استفاده از خدمات شرکتهایی است که در این زمینه تجربه و مهارت کافی دارند. مساله پیش¬روی دستاندرکاران کسب¬و¬کار برای برونسپاری نحوه تصمیمگیری برای تفکیک فعالیتهایی است که باید آن¬ها را برونسپاری کند و نیز چه فعالیتی را خود انجام دهد. این پژوهش سه مرحله دارد. مرحله اول شناسایی معیارهای تعیین عوامل کلیدی موفقیت در تصمیم برونسپاری پروژههای فناوری اطلاعات است. در این مرحله از مباحث نظری و پیشینه تحقیق، عوامل موثر تصمیمگیری برونسپاری مشخص خواهند شد. سپس این عوامل بر اساس اساتید دانشگاهی و خبرگان سازمانی، مورد غربالگیری قرار میگیرند. در مرحله دوم عوامل منتخب در چارچوب پرسشنامه در اختیار تصمیمگیرندگان سازمانی قرار گرفته تا وزن هر عامل تصمیمگیری مشخص گردد. در مرحله پایانی با¬استفاده از روش آنتروپی شانون ، تجزیه¬و¬تحلیل دادههای نظرسنجی صورت خواهد گرفت.
خلاصه ماشینی:
مساله مهم در برون سپاري براي دست اندرکاران کسب وکار ايراني آن است که چگونه و با چه الگويي تصميم بگيرند چه فعاليتي را برون سپاري کنند و چه فعاليتي را خـود انجـام دهند؟ از اهداف اين تحقيق ، شناسايي و اولويت بندي عوامل کليدي موفقيت و تبيين الگوي برون سپاري پروژه هاي فناوري اطلاعات براي شرکت پالايش و پخش فراورده هاي نفتي تهـران مـيباشـد.
البتـه برون سپاري به عنوان ابزار توسعه سازماني و ارتقاي بهره وري در سال هاي اخير مورد توجـه مـديران و مسئولان شرکت پالايش و پخش فراورده هاي نفتي تهران قرار گرفته و به صورت هـاي مختلـف بـه اجرا درآمده است .
در واقـع ، از ديـدگاه مـديريت ، بـرون سـپاري بخشـي از فعاليت هاي سازمان ميتواند جزء اهداف استراتژيک سازمان محسـوب شـود و غفلـت مـديران ارشـد شرکت و عدم تصميم گيري صحيح در اين مورد منجر به هزينه هاي هنگفتي شده است .
برون سپاري ميتواند به صورت فرايندي ديده شود که طي آن يک سازمان تعـدادي يا همه وظايف خود را براي تهيه کالا يا خدمات مورد نياز جهت انجام فعاليت هاي داخلي اثـربخش در راستاي رسيدن به اهداف را به شرکت خدماتي خارجي محول ميسازد.
به هر حال ، ميتوان برون سپاري فناوري اطلاعات (ITO) را اين گونـه تعريـف کـرد: "مشـارکت قابل توجه يک عامل خارجي در تامين منابع فيزيکي و يا انساني مرتبط با IT در سازمان مشتري و يا انتقال دارايي به صور مختلف انساني، شبکه اي، نرم افزاري و يا سخت افـزاري از سـازمان مشـتري بـه عامل بيروني، که مسئول فعاليت هاي واگذارشده ميباشد".