چکیده:
در دهههای اخیر، توجه به کارآفرینی و آموزش آن، در سطح آموزشعالی مطرح گشته؛ و نیاز به دانش¬آموختگان کارآفرین، در راستای توسعه برنامه¬های آموزشی پایدار، جهت ترویج کارآفرینی در کشور افزایش یافته است. مساله پیشروی این پژوهش وضعیت گرایش کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه¬ها، بهعنوان یک منبع بالقوه کارآفرینی است. در این پژوهش، بهمنظور سنجش مشخصه¬های کارآفرینانه، آزمون جامع کارآفرینی در قالب پرسشنامه پژوهشی در بین 120 نفر از دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی توزیع گردیده است. نتایج پایانی تحقیق، حکایت از اثر معنادار سوابق و رشته تحصیلی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی، بر نیمرخ کارآفرینی آنان دارد.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش ، به منظور سنجش مشخصه هاي کارآفرينانه ، آزمون جامع کارآفريني در قالب پرسشنامه پژوهشي در بين ١٢٠ نفر از دانشجويان دانشکده مديريت و حسابداري دانشگاه شهيد بهشتي توزيع گرديده است .
بنابراين ، بر اساس جايگاه متغيرها و ويژگيهاي شخصيتي در پيش بيني کارآفريني ـ هدف اين پژوهش شناخت و سنجش مشخصه هاي کارآفرينانه دانشجويان دانشکده مديريت و حسابداري دانشگاه شهيد بهشتي است .
از اين رو، در اين تحقيق تلاش ميشود تا به سؤال زير پاسخ داده شود: " آيا دانشجويان دانشکده مديريت و حسابداري دانشگاه شهيد بهشتي داراي ويژگيهاي کارآفرينانه هستند؟" همچنين ، جهت بررسي تأثير سوابق تحصيلي بر ويژگيهاي کارآفرينانه سؤال زير در اين پژوهش مطرح ميباشد : "آيا بين دانشجويان گروه هاي مختلف آموزشي، از نظر ويژگيهاي کارآفرينانه تفاوت وجود دارد؟" تا اوايل دهه ١٩٧٠، پژوهش هاي کارآفريني بر اقدامات يا ويژگيها متمرکز بود.
نتايج نشان ميدهد از نمونه تحقيق ، ٢١ درصد دانشجويان ويژگيهاي کارآفريني داشته و در اين ميان ، در مقايسه با ساير ويژگيها، ويژگي عزم و اراده در نزد دانشجويان اين دانشگاه بيشتر ملاحظه ميشود و امتياز ويژگيهاي توفيق طلبي، استقلال طلبي، خطرپذيري و خلاقيت دانشجويان ، فاصله ي کمي با حداقل امتياز قابل قبول دارند [٦].
در گام بعدي، به بررسي تطبيقي دانشجويان رشته هاي تحصيلي دانشکده مديريت و حسابداري دانشگاه شهيد بهشتي، بر اساس نتايج پاسخ هاي ٩٥ سوال پرسشنامه براي هشت مشخصه کارآفريني، پرداخته شده است : ويژگي نخست : ريسک پذيري متعادل (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) نمودار ١.