چکیده:
درون مایه، شخصیت ها و نمادهای اسطوره ای شاهنامه همواره مورد توجه شاعران و نویسندگان معاصر بوده است. مؤلفان ادبیات کودک و نوجوان نیز به بازآفرینی و بازنویسی داستان های شاهنامه توجه شایانی داشته اند. آرمان آرین در رمان فانتزی راز کوه پرنده، بخش های حماسی شاهنامه را با تکیه بر حوادث زندگی رستم برای گروه سنی کودک و نوجوان بازآفرینی کرده است. این جستار، برپایه نظریة ترامتنیت ژرار ژنت، روابط فرامتنی و بیش متنی این رمان را با شاهنامه مورد بررسی قرار داده است. نتیجه حاصل شده از این تحلیل، نشان می دهد که نویسنده با تأیید و تأکید درون مایه های شاهنامه، لزوم احیاء و حفظ آن ها را در ذهن و ضمیر نوجوانان نهادینه می کند. همچنین روابط بیش متنی این اثر حاکی از این است که آرین با ایجاد تغییر در پیرنگ، شخصیت پردازی، زمان و مکان، لحن شاهنامه و غیره در راستای تبدیل اسطوره و حماسه به رمان گام برداشته است.
خلاصه ماشینی:
آرمان آرين در رمان فانتزي راز کوه پرنده ، بخش هاي حماسي شاهنامه را با تکيه بر حوادث زندگي رستم براي گروه سني کودک و نوجوان بازآفريني کرده است .
در پايان ، رستم به نيرنگ شغاد در کابل کشته ميشود و سياوش که در اين ماجرا نيز همراه وي بوده است ، قبل از اينکه به دست سربازان کابلي کشته شود به ياري سيمرغ نجات پيدا ميکند و به غاري که در آغاز داستان وارد آن شده بود باز ميگردد.
٨٢ :١٩٩٢ ,genette؛ نامور مطلق ، ١٣٨٦: ٩٢-٩٣) در اين رمان ، آرين به شيوه اي ايدئولوژيک به تأييد و تفسير برخي از درون مايه هاي اجتماعي، فرهنگي و سياسي شاهنامه براي نسل نوجوان گرايش داشته است .
آرين ، ١٣٨٤: ٢٠-٣٤) آن گاه نويسنده با استفاده از فرايند گسترش زير متن و کند کردن سرعت زمان روايي داستان ، هفت خوان رستم را مفصلتر از آنچه در شاهنامه آمده است ، بازآفريني ميکند.
در رمان راز کوه پرنده همه شخصيت ها به استثناي سياوش که از دوران ديگري وارد دنياي شاهنامه شده است ، موجوداتي ثابت با جوهره ي بدون تغيير هستند و همان کنش ها و خصوصياتي را دارند که در شاهنامه نيز دارند با اين تفاوت که اگر در داستان هاي سنتي، سنخ ها به سرعت قابل تبديل به سنخ ديگر ميشوند، آرين از سرعت اين تغيير ناگهاني ميکاهد تا خواننده فرصت تجزيه و تحليل بيشتري داشته باشد.