چکیده:
با توجه به اهمیت نقش بازاریابی سیاسی در موفقیت کاندیداهای انتخاباتی و فرآیند جلب و جذب آراء، بدیهی است ضرورت وجود پژوهشی جامع در این خصوص که ضمن معرفی استراتژی و ابزارهای بازاریابی سیاسی، میزان تاثیر هر یک و رتبه¬بندی ابزارها را بیان کند، بسیار مهم و ضروری است. در این پژوهش تلاش شده است ضمن تکیه بر اصول بازاریابی، جایگاه استراتژی¬های سنتی و نوین در بازاریابی سیاسی از منظر نخبگان بررسی شود. دراینراستا، پرسشنامهای طراحی شد و 388 عدد بین نخبگان (اقتصاددانان، سیاسیون و حلقه¬های نظامی) ایران توزیع شد. سپس دادهها به روش معادلات ساختاری مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد که ابزارهای تبلیغات سیاسی بر نگرش¬ها و انتظارات نخبگان تاثیر مثبت معناداری دارد؛ همچنین نگرشها و انتظارات بر فرآیند تصمیم¬گیری نخبگان نیز تاثیر مثبت معناداری دارد؛ ابزارهای تبلیغات سیاسی از طریق نگرش¬ها و انتظارات بهعنوان متغیرهای میانجی بر فرآیند تصمیم¬گیری نخبگان تاثیر معناداری دارد. بهعلاوه، عوامل مرتبط و تعیینکننده فرآیند تصمیمگیری نخبگان برحسب اولویت عبارتانداز: ابزارهای تبلیغات سیاسی، ابزارهای تبلیغات سیاسی از مسیر انتظارات، ابزارهای تبلیغات سیاسی از مسیر نگرشها، انتظارات و نگرشها.
خلاصه ماشینی:
تبيين استراتژيهاي تبليغات سياسي داوطلبان انتخابات رياست جمهوري ١عليرضا فضل زاده *، محمدرضا انبيايي **، محمدعلي متفکر آزاد *** چکيده با توجه به اهميت نقش بازاريابي سياسي در موفقيت کانديداهاي انتخاباتي و فرآيند جلب و جذب آراء، بديهي است ضرورت وجود پژوهشي جامع در اين خصوص که ضمن معرفي استراتژي و ابزارهاي بازاريابي سياسي، ميزان تأثير هر يک و رتبه بندي ابزارها را بيان کند، بسيار مهم و ضروري است .
در اين پژوهش تلاش شده است ضمن تکيه بر اصول بازاريابي، جايگاه استراتژيهاي سنتي و نوين در بازاريابي سياسي از منظر نخبگان بررسي شود.
در اين پژوهش ، ابزارهاي بازاريابي سياسي در دو بخش نوين و سنتي تقسيم شده و براي هريک از ابزارها شاخص هايي تعريف و تأثير هريک از شاخص ها بر فرآيند تصميم گيري نخبگان بررسي شده است .
٣. روش شناسي پژوهش با توجه به مباني نظري و پيشينه آن ، در مقاله حاضر، به منظور تبيين استراتژيهاي تبليغات سياسي داوطلبان انتخابات رياست جمهوري به بررسي تأثير ابزارهاي تبليغات سياسي بر تصميم گيري نخبگان ، با وجود متغيرهاي ميانجي نگرش ها و انتظارات به عنوان دو متغير اساسي در فرآيند تصميم گيري و انتخاب کانديداي اصلح پرداخته شده است .
در ادامه مدل ساختاري در حالت تخمين استاندارد و ضرايب معناداري ميزان تأثير متغير مستقل (استراتژيهاي بازاريابي سياسي متشکل از نوين و سنتي است ) بر متغيرهاي وابسته و ميانجي (تصميم گيري نخبگان و نگرش ها و انتظارات ) ارائه شده است .
“Political Marketing in Modern Canadian Federal Elections”, Paper for presentation at the Canadian Political Science Association Conference, Dalhousie University.