چکیده:
پروژههای متفاوت، پیامدهای متفاوتی بر زندگی مردم دارند که این پیامدها باید بررسی و مشخص شوند. مطالعات تأثیرات فرهنگی پروژهها، به منظور تحلیل پیامدهای یک طرح توسعهای جهت تعدیل و تخفیف پیامدهای منفی و افزایش پیامدهای مثبت صورت میپذیرد و در عین حال چارچوبی برای مدیریت تغییرات فرهنگی و ابزاری برای تصمیمسازی درباره این عوامل است. لذا هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی شاخصها، ابعاد و مؤلفهها، برای ارائه الگوی تدوین پیوست فرهنگی پروژههای عمرانی شهر اصفهان میباشد. در این راستا از روش تحلیل محتوای کیفی در بخش کیفی، و روش تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی در بخش کمی برای تحلیل دادهها استفاده شد. بر اساس یافتهها، ابعاد پیوست فرهنگی پروژههای عمرانی شهر اصفهان، ذیل هشت موضوع اصلی دستهبندی شدند: روابط اجتماعی (تنوع قومی و گروهی، و تعاملات اجتماعی)، خلاقیت (زیرساختهای شهری نوآورانه)، آیندهنگری (شهر آینده، و شهر هوشمند)، هویت (هویت ایرانی، هویت اسلامی، هویت انقلابی و مزیت رقابتی شهر اصفهان «گردشگری»)، امنیت (امنیت فیزیکی، و امنیت ذهنی)، عدالت، جذابیت (عناصر طبیعی و عناصر غیر طبیعی) و نمادها و نشانهها (تأثیر عناصر عینی، و الهام پذیری از فرهنگ غالب). مقادیر آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی برای همه متغیرها بزرگتر از 7/0 بود و همچنین مقدار روایی همگرا نیز برای همه متغیرها بزرگتر از 5/0 محاسبه شد، و در نهایت بر اساس شاخصهای برازش، الگوی نهایی تأیید شد. با توجه به اهمیت مفهوم پیوست فرهنگی در زمینه آکادمیک و همچنین به کارگیری آن در زمینههای مدیریت و برنامهریزی شهری، نتایج پژوهش حاضر، بستری نظری و شناختی برای پژوهشگران علاقهمند به این حوزة مطالعاتی فراهم میآورد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به محتوای سؤالات ، عامل اول روابط اجتماعی ، عامل دوم خلاقیت ، عامل سوم آینده نگری ، عامل چهارم هویت ، عامل پنجم امنیت ، عامل ششم عدالت ، عامل جذابیت و عامل هشتم نمادها و نشانه ها هستند و بر این واقعیت تأکید می کند که نحوه گزینش و چینش سؤالات در شاخص های پرسشنامه پیوست فرهنگی و ابعاد آن مناسب بوده است .
جدول ٤- اطلاعات واریانس کل تبیین شده شاخص های پرسشنامه پیوست فرهنگی جدول شماره ٤، سؤالات زیرمجموعه هر عامل و بارهای عاملی هر سؤال را در تحلیل عاملی مرتبه اول که از نوع چرخش یافته به شیوه واریمکس می باشد؛ را نشان می دهد.
به عبارت دیگر به کمک تحلیل عاملی مشخص شد که سؤالات ١ تا ٥٠، هشت عامل را اندازه گیری می کنند که کلا ٧١/١١٩ درصد از واریانس کل شاخص های پرسشنامه را تبیین می کند که با توجه به محتوای سوالات ، عامل اول روابط اجتماعی ، عامل دوم خلاقیت ، عامل سوم آینده نگری ، عامل چهارم هویت ، عامل پنجم امنیت ، عامل ششم عدالت ، عامل جذابیت و عامل هشتم نمادها و نشانه ها هستند و بر این واقعیت تاکید می کند که نحوه گزینش و چینش سؤالات در بخش شاخص های پرسشنامه پیوست فرهنگی و ابعاد آن مناسب بوده است .
جدول ٨- ماتریس سنجش روایی واگرا به روش فورنل و لارکر پرسشنامه پیوست فرهنگی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منبع : یافته های تحقیق ، ١٣٩٧.