چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تجارب معلمان با شرایط تحصیلات آکادمیک بالا درخصوص خدمات مبتنی بر نگهداری نیروی انسانی است. روش پژوهش، کیفی و از نوع پدیدارشناختی می باشد. شرکت کنندگان در این پژوهش معلمان با تحصیلات دکتری تخصصی شاغل در مدیریت آموزش و پرورش شهرستان مرند بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و حجم آن با توجه به ماهیت پژوهش کیفی تا اشباع نظری داده ها (8 نفر) ادامه یافت. داده ها از طریق مصاحبه عمیق نیمه سازمان یافته گردآوری شد. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات روش کدگذاری موضوعی و استفاده از روش هفت مرحله ای کلایزی بود. روایی پژوهش حاضر از نوع روایی درونی بود که بدین منظور آنالیز داده ها توسط هر دو نویسنده مقاله به منظور بازسازی واقعیت انجام گردید. سپس داده ها و تفسیر از آن ها در اختیار خود معلمان که به عنوان شرکت کننده در پژوهش بودند قرار گرفت تا صحت داده ها و تفسیر از آن را تایید بکنند. برای افزایش پایایی پژوهش، مصاحبه ها با یک برنامه قبلی در یک فضای مناسب و رعایت شرایط مصاحبه با راهنمایی های لازم و به دور از سوگیری و اعمال نظر شخصی انجام می گرفت. از تحلیل داده ها، تعداد 16 زیر درون مایه استخراج شد و این زیردرون مایه ها به ترتیب در 4 درون مایه اصلی (رضایت شغلی، شایسته سالاری، ارتقای شغلی، تعهد سازمانی) طبقه بندی شدند. یافته های پژوهش نشان داد عدم توجه به بهبود ارتقای شغلی، عدم شایسته سالاری و عدم رضایت شغلی نقش مثبتی در خروج این معلمان به رغم داشتن تعهد سازمانی و علاقه به شغل معلمی از سیستم آموزش و پرورش داشت. بنابراین می توان گفت بایستی تحولی در ساختار و تشکیلات و مقررات فعلی آموزش و پرورش متناسب با نظام شایسته سالاری و کاهش بوروکراسی و تقویت مدیریت مشارکتی صورت گیرد.
خلاصه ماشینی:
پـژوهش هـا این عوامل مؤثر بر کاهش ترک خدمت کارکنان در سازمان را تابع ویژگی های شغلی، ویژگـی هـای سرپرست ، هویت سازمانی، احساس و عواطف در شـغل ، شـرایط کـاری و نگـرش شـغلی ( & Amiri ٢٠١٥ ,Mahmoodzadeh) آموزش و توسـعه ، پیشـرفت کـار راهـه شـغلی، مشـوق هـا و پـاداش هـا (٢٠١١ ,Martin) توسعه مهارت ها، حقوق و مزایا، فرصت مشارکت ، حمایت سازمانی و عـدالت رویـه ای از طریق متغیرهای رضایت شـغلی، تعهدسـازمانی و اعتمـاد بـه مـدیران ( ,Rashidi &Rasooli ٢٠١٥) تعهـد سـازمانی (٢٠١٠ ,Borjalilo &Doaei ) نحـوه و میـزان پرداخـت (جبـران خـدمات ) (٢٠١٣ ,Gholipour et al) تفاوت در حقوق و مزایا، عدم ارتقـای مناسـب و کـاهش تعهـد سـازمانی، رضـایت شـغلی (٢٠١١ ,Sajadi et al) رضـایت شـغلی و تعهـد احساسـی (٢٠١٢ ,Rasooli et al) (٢٠١٢ ,Chamani cheragh tappe et al) رضـایت شـغلی، تعهـد سـازمانی و رهبـری( ,Alnaqbi ٢٠١١) عوامـل سـازمانی، عوامـل فـردی، عوامـل شـغلی (٢٠١٢ ,Chamani cheragh tappe et al) ویژگی های فردی، محیط اجتماعی -اقتصادی و تخصصی کردن شغل معلمان ، مشـوق هـای مـالی، مهارت های رهبری و نظارت ، فرصـت هـای رشـد و پـرورش حرفـه ای (٢٠١٢ ,Francis) حمایـت مدیریت ارشد (٢٠١٠ ,Royle &Burbach ) اعطای فرصت های رشد، چالشی بودن کـار، پرداخـت و روابط بین مدیران و کارکنان (٢٠٠٩ ,Patriota) پاداش ها، سبک رهبری، فرصت های شغلی، فرصت های یادگیری و توسعه مهارت ها، شـرایط فیزیکـی کـار و تعـادل در زنـدگی شخصـی و خـانوادگی (٢٠٠٧ ,Hytter) می دانند.