چکیده:
هدف این پژوهش شناسایی و اولویت بندی عوامل درون سازمانی موثر بر جذب سپرده های سرمایه گذاری مدت دار در بانک پاسارگاد استان قم از دیدگاه مشتریان بود. تحقیق از نظر هدف کاربردی و گردآوری اطلاعات توصیفی پیمایشی است. بر اساس هدف تحقیق با بررسی پیشینه موضوع و استفاده از دیدگاه خبرگان پنج عامل به منزله عوامل موثر شناسایی شدند. این عوامل عبارتاند از: تبلیغات، سود پرداختی، تعدد شعب، تنوع خدمات، مهارت کارکنان. بر این اساس پرسش نامه تحقیق تدوین شد. جامعه آماری را مشتریان بانک پاسارگاد استان قم تشکیل دادند و چون جامعه آماری مورد نظر نامحدود بود با استفاده از فرمول نمونه گیری جامعه نامحدود، با سطح اطمینان 95 درصد، تعداد 204 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و در نهایت 196پرسش نامه جمع آوری شد. به منظور بررسی روایی، پرسش نامه به استادان مدیریت و تعدادی از مدیران بانک ارائه شد و بیش از 70 درصد خبرگان در خصوص پرسش نامه نظر موافق داشتند و بدین ترتیب روایی پرسش نامه تایید شد. برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد از روش آلفای کرونباخ استفاده شد و ضریب 0/814 به دست آمد. در بخش آمار استنباطی از آزمون میانگین یک جامعه آماری کولموگروف اسمرینوف و فریدمن استفاده شد. تحلیل داده ها نشان داد همه عوامل شناسایی شده، به منزله عوامل موثر بر جذب سپرده های سرمایه گذاری مدت دار، اهمیت دارند با اولویت سود پرداختی، تنوع خدمات، مهارت کارکنان، تبلیغات، و تعدد شعب.
خلاصه ماشینی:
دانشیار دانشکدٔە مدیریت دانشگاه تهران ، تهران ، ایران (تاریخ دریافت : ١٣٩٦/٠١/١٥ ـ تاریخ پذیرش : ١٣٩٦/٠٧/٢٤) چکیده هدف این پژوهش شناسایی و اولویت بندی عوامل درون سازمانی مؤثر بر جذب سپرده های سرمایه گذاری مدت دار در بانک پاسارگاد استان قم از دیدگاه مشتریان بود.
نایینی (١٣٨٧) در پایان نامۀ خود، برای پاسخ به سـؤالات پـژوهش (بررسـی عوامـل مـؤثر بـر جذب سپرده ها)، روش تحلیل عامل را به کار برد و در پاسخ به سؤالات پـژوهش چهـار عامـل را مؤثر بر جذب سپرده ها شناسایی و اولویت هر یک را به ترتیب توجه به مشتریان (سـپرده گـذاران ) در اعطای تسهیلات و اعتبارات ، رفتار مناسب کارکنان بانک ها با صاحبان سپرده هـا، ارائـۀ خـدمات اعطایی به مشتریان در خصوص نرخ سـود بـالا جهـت سـپرده هـای بلندمـدت و افـزایش جـوایز قرض الحسنه ، حفظ اسرار مشتریان ، و ارائۀ اطلاعات مورد نیاز به مشتریان تعیین کرد.
بـا استفاده از این آزمون از وضعیت هر یک از عوامل درون سازمانی مؤثر بر جذب سپرده هـای سرمایه گذاری مدت دار در بانک پاسارگاد اطلاع حاصل شد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون فریدمن دربارة رتبه بندی عوامل مؤثر بـر جـذب منابع ، که در جدول ٥ آمده اسـت ، از دیـدگاه مشـتریان شـعب بانـک پاسـارگاد قـم سـود پرداختی بیشترین عامل مؤثر بر جذب سپرده های مدت دار است و در رده های دیگر عوامل تنوع خدمات ، مهارت نیروی انسانی، تبلیغات ، تعدد شعب قرار میگیرنـد.