چکیده:
هدف مقاله حاضر آن است تا با بررسی روند تصویرسازیهای ادبی در قلمرو تخیّلات شاعرانه که از مباحث بنیادین و قابلتوجّه در بلاغت امروزی است؛ به معرفی سطوح مختلف خیال در تصاویر مستخرج از شعر ملکالشعرای بهار بپردازد. مساله بنیادی این مقاله که نگارنده در پی پاسخگویی به آن هستند، کیفیت طبقاتی تصاویر شعری ملکالشعرای بهار از نظرگاه خیال و سطوح ادراکی وی، گذر از لایههای سطحی و میانی تخیّل آنها به لایههای درونی و عمیق و نمایش تواناییهای شاعر در عرصه خیالپردازی و هنر تصویرگری است. در این راستا پس از معرفی لایههای مختلف تصویر در دو حوزه تصویر سطح و تصویر این نتیجه حاصل میشود که میزان پیچیدگی شبکه تصویری در شعر بهار، ارتباطی مستقیم با شبکه ذهنی وی دارد به گونهای که سطوح مختلف این تصاویر به تدریج جزو ویژگیهای سبکی وی میشود.
The purpose of this paper is to examine the process of literary imagery in the domain of poetic imagery, which is one of the fundamental and significant topics in today's rhetoric, to introduce different levels of imagination in the illustrations depicted in the poems of Malekal and Sharabi. The fundamental issue of this article, which the writer seeks to answer, is the quality of the appearance of the illustrious poetic images of the spring from the point of view of his imagination and his perceptual levels, passing through the superficial layers of their imagination into the inner and deep layers and displaying the poet's abilities in the field of imagination and art Illustration. In this regard, after introducing different layers of image in two areas of surface image and image, it is concluded that the complexity of the visual network in the spring poetry is directly related to his mental network, so that the various levels of these images gradually become one of their lightweight features. GetsThe purpose of this paper is to examine the process of literary imagery in the domain of poetic imagery, which is one of the fundamental and significant topics in today's rhetoric, to introduce different levels of imagination in the illustrations depicted in the poems of Malekal and Sharabi. The fundamental issue of this article, which the writer seeks to answer, is the quality of the appearance of the illustrious poetic images of the spring from the point of view of his imagination and his perceptual levels, passing through the superficial layers of their imagination into the inner and deep layers and displaying the poet's abilities in the field of imagination and art Illustration. In this regard, after introducing different layers of image in two areas of surface image and image, it is concluded that the complexity of the visual network in the spring poetry is directly related to his mental network, so that the various levels of these images gradually become one of their lightweight features
خلاصه ماشینی:
٤ـ مقالۀ «تصوير در شعر سپيد» چاپ شـده در مجلـۀ علمـي ـ پژوهشـي ادبيـات پارسـي معاصر (در اين مقاله با وجود اين که اشاره اي به تصاوير سطح و اعماق شـده اسـت ؛ موضـوع و شيوة کار در آن تفاوتي ماهوي با مقالۀ حاضر دارد) فصلنامه زيباييشناسي ادبي سال هفدهم شماره ٣٨ نگرش ، تخيل و تصوير در شعر ملک الشعراي بهار ٨٣ مقدمه ١ـ ماهيت تصوير: تصوير که در ادبيات فارسي آن را معادل ايماژ اروپاييان در نظر گرفته اند در معناي تخصصي؛ نخستين بار، توسط شفيعيکدکني با تعريف زير در کتاب صـور خيـال در شعر فارسي مطرح شد: «تصرف ذهني شاعر در مفهوم طبيعت و انسان و کوشش ذهني او براي برقراري نسبت ميان انسـان و طبيعـت ، چيـزي اسـت کـه آن را خيـال يـا تصـوير مـينـاميم » (شفيعيکدکني، ١٣٧٥: ١٧).
شود» (فتوحي رودمعجني، ١٣٨٦: ٤٥) «مراد از تصوير، چيزي است که اروپائيان به آن ايماژ و گذشتگان ما به آن تشييه ، استعاره و مجاز گفته اند» (فرشيدورد، ١٣٧٣: ٢٠٥) «ايماژ يا تصويرخيال در اصطلاح ادبي، اثري ذهني يا شباهت قابل رؤيتي است که به وسيلۀ کلمه ، عبارت يا جملۀ نويسنده يا شاعر ساخته ميشود تا تجربۀ حسي او به وسيلۀ آن به ذهـن خواننده يا شنونده منتقل شود» (ميرصادقي، ١٣٧٦: ٧٤) «تصويرسازي در شعر، نوعي آفرينش هنري است که به وسيلۀ آن ، شاعر به کلمات و اشياء رنگي از زندگي ميبخشد و باري عاطفي بر دوش آنها مينهد و به ياري ايـن تصـاوير، دنيـاي تازه اي را ميآفريند» (زرين کوب ، ١٣٦٧: ١٩٠) «تصوير عبارت از نحوة خاص ظهور يک شيء در شعور انساني است يا بـه طريـق اولـي، تصوير طريقۀ خاصي است که شعور انساني به وسيلۀ آن ، يک شيء را به خود ارايه مـيدهـد» (براهني، ١٣٧١: ١١٣) «تصوير، توصيف تخيلي يا مقايسه اي تخيلي اسـت کـه منجـر بـه ايجـاد نقشـي در ذهـن خواننده يا شنونده مي شود.