چکیده:
مکتب ادبی فرمالیسم روسی )شکل گرایی یا صورت گرایی( یکی از مکاتب نقد ادبی
مشهوری است که همواره طرفداران آن به شکل یا فرم اثر ادبی اهمتیت وی ه ای می دهند
منظور از فرم در اثر ادبی هر عنصری است که در ارتباط با دیگر عناصر سااتاری منس م و
آراسته را به وجود میآورد اسلوب معادله یکی از زیورهای ادبی است که در فرم غزلیتات سب
هندی به وی ه کلیم کاشانی الاّق المعانی ثانی به کار رفته است اسلوب معادله بیتی است
مستقل که در ی مصراع آن شاعر اندیشهای ذهنی را بیان می کند و در مصرع دو م مثالی از
طبیعت و اشیاء برای اثبات ادتعای اود می آورد و آن را معادلی برای ادتعای ذهنی اویش قرار
می دهد اسلوب معادله در غزلیت ات کلیم کاشانی یکی از ابزارهایی است که همواره به
تصویرسازی می ان امد و تصاویر اسلوبی یکی از عناصر سازنده شکل و صورت و یا فرم شعر
کلیم را تشکیل می دهد نگارندگان در این جستار ادبی فرم و شکل اسلوب معادله را در
غزلیتات کلیم کاشانی بر اسام مبانی مکتب ادبی فرمالیسم به نقد کشانده اند
The literary school of Russian formalism (figurative or figurative) is one of the most well known literary criticism schools that are always of paramount importance to the form or form of literary work. In the literary sense, it is meant to create a coherent and adornable structure in relation to other elementsSo all the components of a text, such as literary ornaments, linguistic elements, musical instruments, and in a word, all elements that create the texture and the structure of the essence and effect of the effect, are referred to as the form or form. The equation model is one of the literary ornaments used in the style of Hindi style Ghazalat, in particular, Kalim Kashani, Creative Alamani S.Indian.The equation is an independent bit, in which a poet expresses mental thought and in the second manifests an example of nature and objects to prove his claims, and equates it with his own mental claim.Fashions equation, Drghzlyat Kalim Kashani, one of the tools that has led to the visualization and image style, one of the elements of form or form of poetry Semitism, constitute.In this essay, in this essay, the form and form of the equation model are criticized in the Kalam Kashani dialect, based on the principles of literary school of formalism.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه زيباييشناسي ادبي سال هفدهم شماره ٣٨ نقد فرماليسم اسلوب معادله در غزليات کليم کاشاني ١٠٩ اهميت زباني و ادبي اسلوب معادله نکته اي که در فرم و صورت اسلوب معادله ، اهميت برجسته ، دارد اين اسـت کـه ، اسـلوب معادله چون در يک بيت توليد ميشود؛ نقش بسيار بسزايي در محور هم نشـيني کـلام برعهـده ميگيرد به طوري که در بيت مورد نظر، ابتداء شاعر موضوعي ذهني، تصور کرده و سـپس بـراي عينيت بخشيدن آن صورت ذهني، مثالي عيني در مصرع دوم نقل ميکند؛ بنـا بـر ايـن توليـد و ابداع تصاوير اسلوبي همواره در محور هم نشيني ظهور مييابد.
کليم در مصرع اول اين گونه فرم و صورت پديد آورده است ؛ بين واژگـان «غـم و شـادي» رابطۀ تضاد وجود دارد و شاعر «بخت خفته » را در مفهوم کنايي بدبخت بـودن بـه کـار گرفتـه است زيباتر اين که در مصرع دوم او با تناسب سازي در محور هم نشيني کلام ، هنرمندانه واژگان «دزد، خواب ، پاسبان » را در کنار هم در خط افقي کلام ، به کار گرفته است ؛ به گونه اي کـه ايـن مثال ، براي مخاطب جنبۀ عينيت بخشي و هم چنين تداعيگري يک موضوع اجتماعي دارد.
وجـود دارد کـه مخاطب راحت تر با ديدن اين واژگان ، صحنه اي که شاعر تصويرسـازي کـرده اسـت در ذهـن فصلنامه زيباييشناسي ادبي سال هفدهم شماره ٣٨ نقد فرماليسم اسلوب معادله در غزليات کليم کاشاني ١١٧ خود تجسم ميکند.