چکیده:
پژوهش حاضر، باهدف بررسی رابطه رهبری توزیعشده مدیران و اعتماد سازمانی دبیران دوره متوسطه شهر تهران صورت گرفته است. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و روش گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران مدارس دولتی دوره متوسطه(پسرانه و دخترانه) شهر تهران در سال تحصیلی 94 - 1393 میباشد، که تعداد آنها برابر با 10565 نفر است، که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 370 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد. روش نمونهگیری در این پژوهش، روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای میباشد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه رهبری توزیعشده ایلمور (2001) و پرسشنامه محقق ساخته اعتماد سازمانی بر مبنای مولفههای اعتماد سازمانی الونن و همکاران (2008) استفاده شده است. جهت تعیین روایی پرسشنامه، از روایی محتوا و سازه استفاده شد. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ(رهبری توزیعشده «94/0» و اعتماد سازمانی «91/0») ارزیابی شد. یافتههای پژوهش نشان داد که وضعیت رهبری توزیعشده مدیران و اعتماد سازمانی دبیران دوره متوسطه شهر تهران بالاتر از حد متوسط و میانگین فرضی قرار دارد. همچنین بین متغیر رهبری توزیعشده و اعتماد سازمانی دبیران و کلیه مولفههای آنها رابطة مثبت و معناداری وجود دارد(P<0.05). و در نهایت مولفههای فرهنگ مدرسه و تجارب رهبری سهم معناداری در پیشبینی متغیر ملاک اعتماد سازمانی دبیران دارند(=0.37 , 0.30β).با توجه به یافته های پژوهش، توجّه مدیران به رهبری توزیع شده عامل مهمی در گسترش اعتماد سازمانی است. مدیران باید با تشویق دبیران به مشارکت در تصمیمات آموزشی و غیر آموزشی و با توزیع رهبری در بین آنان، اعتماد را در بین سازمان گسترش دهند. همچنین، سیاستگذاران نظام آموزشی، باید در مدارسی که از فرهنگ مشارکتی و توسعه در مدرسه حمایت میکنند، رهبری توزیع شده را در مدرسه ایجاد کنند.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اینکه تحقیقات اندکی در این مورد در ایران و خارج از کشور در ارتباط بین این دو متغیر صورت گرفته است و به دلیل نقش بی بدیل آموزش وپرورش در توسعه همه جانبه جامعه ما، به همین منظور پژوهش حاضر به دنبال بررسی این مسئله است که بین رهبری توزیع شده و اعتماد سازمانی دبیران شهر تهران چه رابطه ای وجود دارد؟ رهبری توزیع شده به عنوان پدیده ای تعریف میشود که در آن فعالیت های رهبری توسط یک نفر انجام نمیشود بلکه در میان افراد مختلف و گروه های کاری تسهیم میشود (استوری، ٢٠٠٤).
آیا مؤلفه های رهبری توزیع شده قابلیت تبیین اعتماد سازمانی دبیران مدارس دولتی مقطع متوسطۀ شهر تهران را دارد؟ روش پژوهش حاضر با توجه به هدف آن ، کاربردی بوده و بر اساس روش انجام ، توصیفی از نوع همبستگی است .
هم چنین یافته های دیگر پژوهش نیز گویای آن است که وضعیت مدارس مقطع متوسطۀ شهر تهران ازنظر ابعاد اعتماد سازمانی در دو بعد اعتماد جانبی و عمودی بالاتر از میانگین متوسط نظری و بعد اعتماد هنجاری کمتر از میانگین متوسط نظری قرار دارند و به طورکلی دبیران موردمطالعه ازنظر اعتماد سازمانی بالاتر از حد متوسط و میانگین نظری قرار دارند؛ و درنهایت یافتۀ اصلی پژوهش نشان داد که بین رهبری توزیع شده مدیران و مؤلفه های آن با اعتماد سازمانی دبیران دارای رابطۀ مثبت و معناداری است بنابراین ، رهبری توزیع شده نقش مهمی در اعتماد سازمانی دبیران دارد.
Distributed leadership and school performance (Doctoral dissertation, The George Washington University).