چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر عوامل روانشناختی بر قصد خرید و تعهد مشتری انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق کلیه مشتریان شرکت هاکوپیان مشهد میباشند؛ که با استفاده از جدول مورگان، چون جامعه نامحدود می باشد تعداد 385 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند که بصورت تصادفی پرسشنامه بین آنان توزیع گردید در این تحقیق از پرسشنامه استفاده گردید این تحقیق از نظر روش اجرا توصیفی- همبستگی است پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 به دست آمد که میتوان گفت ابزار از پایایی مناسب برخوردار است. در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردیده است. در قسمت آزمون فرضیات تحقیق، با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 2، از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها نشان داد که عوامل روانشناختی به طور مثبت بر قصد خرید و تعهد مشتری موثر است.
خلاصه ماشینی:
رفتار های مصرف کننده شامل تمامی اعمالی است که مصرف کنندگان در ارتباط با بدست آوردن ، استفاده و کنار اندازی کالاها و خدمات بعد از مصرف انجام می دهند که تمامی این اعمال تحت تاثیر انگیزش مشتریان قرار دارد فرضیه ٣: یادگیری بر قصد خرید مشتریان پوشاک هاکوپیان مشهد تاثیر دارد با توجه به نتایج به دست آمده ملاحظه میشود که ضریب همبستگی بین دو متغیر معنادار است و مسیر مثبت است ، بنابراین فرضیه سوم با اطمینان ٩٥ درصد تایید میشود.
زیرا بر اساس فرضیه ی ثابت شده در این پژوهش ، هنگامی که یادگیری مشتریان افزایش یابد، در راستای آن تمایل و قصد خرید مشتری نیز افزایش یافته و سودآوری سازمان افزایش می یابد فرضیه ٤: نگرش بر قصد خرید مشتریان پوشاک هاکوپیان مشهد تاثیر دارد با توجه به نتایج به دست آمده ملاحظه میشود که ضریب همبستگی بین دو متغیر معنادار است و مسیر مثبت است ، بنابراین فرضیه چهارم با اطمینان ٩٥ درصد تایید میشود.
همچنین نتایج این تحقیق با نتایج پژوهش تواف و همکاران (٢٠٠٥) و احمد (٢٠٠٤) در یک راستا قرار داردبنابراین میتوان نتیجه گرفت که نگرش مشتری می تواند تاثیر بسیاری بر مراجعه ی مجدد وی به فروشگاه داشته باشد بنابراین شرکت هاکوپیان باید در جهت تقویت نگرش مشتریان نسبت به محصولات خود در نزد مشتریان تلاش نماید.