چکیده:
امروزه در تجزیه و تحلیل سازمانهای دولتی، پرداختن به اخلاق و ارزش های اخلاقی یکی از الزام هایی است که رهبران سازمان برای آنکه بتوانند کارکنانشان را برای دستیابی به هدفی مشترک متقاعد سازند، باید بدون استثنا به اصول پذیرفته شده آن پایبند باشند. هدف این پژوهش، طراحی و تبیین مدل رهبری اخلاقی در صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی است. پژوهش به روش آمیخته انجام شده است. نمونه گیری بخش کیفی پژوهش، با تکنیک گلوله برفی و با ابزار مصاحبه انجام شده است که بر مبنای آن، از میان مدیران ارشد صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی و استادان مدیریت، 10 نفر برای مصاحبه انتخاب شده اند. در بخش کمّی، از میان 320 نفر از کارکنان این مرکز، 230 نفر با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. داده های کیفی پژوهش با تکنیک تحلیل تم و داده های کمّی با نرم افزار Smart PLS تجزیه و تحلیل شده اند. در بخش کمّی، روایی محتوا و پایایی با محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ تایید شده اند. در بخش کیفی، تصدیق پذیری با راهبرد ممیزی بیرونی و اتکاپذیری با شیوه پایایی بین دو کدگذار مورد تایید قرار گرفته است. نتایج پژوهش منجر به شناسایی 54 ویژگی و شاخص رهبری اخلاقی، در دو بعد و پنج مولفه شده است که ابعاد شامل بعد فردی و موقعیتی هستند و مولفه ها نیز عبارتند از اخلاقی، رفتاری، اعتقادی، مدیریتی، و اجتماعی.
خلاصه ماشینی:
طراحی و اعتبارسنجی مدل رهبری اخلاقی در سازمان رقیه فتحی لیواری ، علی حمیدیزاده ، ناصر صنوبر ، حسن زارعی متین دریافت: 16/04/1397 پذیرش: 06/07/1397 چکیده امروزه در تجزیهوتحلیل سازمانهای دولتی، پرداختن به اخلاق و ارزشهای اخلاقی یکی از الزامهایی است که رهبران سازمان برای آنکه بتوانند کارکنانشان را برای دستیابی به هدفی مشترک متقاعد سازند، باید بدون استثنا به اصول پذیرفتهشدۀ آن پایبند باشند.
نمونهگیری بخش کیفی پژوهش، با تکنیک گلولهبرفی و با ابزار مصاحبه انجام شده است که بر مبنای آن، از میان مدیران ارشد صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی و استادان مدیریت،10 نفر برای مصاحبه انتخاب شدهاند.
بنابراین، در این پژوهش با بررسی پژوهشهای پیشین و ارائه دستهبندی جدیدی از آنها به طراحی مدل رهبری اخلاقی در سازمان صداوسیما پرداخته میشود.
در تعریف دیگری، رهبری اخلاقی بر شخصیت، انسجام، و آگاهی رهبر تمرکز دارد و یک گرایش جمعی است که منافع تیمی یا سازمانی را به منافع فردی ترجیح میدهد و مدنیت، حقوق، و مدیریت پاسخگویی را مورد توجه قرار میدهد (Kinjerski & Skrypnek, 2006).
در گذشته، بیشترین توجه در رهبری اخلاقی، حفظ اصولی مانند عدالت و صداقت بوده، اما امروزه، رعایت مولفههای دیگر مانند رفتار اخلاقی به آن افزوده شده است (Robbins & Judge, 2013).
روششناسی پژوهش سازمان صداوسیما یک قطب سازمانی قوی برای افزایش سطح دانایی، فرهنگسازی، و مقابله با تهاجم فرهنگ بیگانه است (سلیمی و همکاران، 1392)، ضرورت بررسی رهبری اخلاقی در اینگونه سازمانها بیشتر اهمیت دارد.
جامعه آماری اول (مربوط به بخش کیفی پژوهش) شامل 10 تن از مدیران ارشد و استادان مدیریت در مفاهیم رهبری اخلاقی بوده که مشخصات آنها در جدول (1) ارائه شده است.