چکیده:
سازمان ها برای بقا در محیط پویا و رقابتی امروزی ناگزیر به ایجاد تحول و سازگاری با محیط هستند و تطابق و سازگاری جز از راه یادگیری امکانپذیر نمیشود. سازمان ها برای آنکه بتوانند در چنین فضایی به بقای خود ادامه بدهند، رقابت کنند و رشد نمایند، نیاز دارند که بیش از گذشته ظرفیت یادگیری خود را ارتقا دهند. هدف پژوهش حاضر تبیین مدل یادگیری سازمانی کارکنان بر اساس ارتقای بهرهوری و کاهش فرسودگی شغلی کارکنان دانشگاه پیامنور مرکز تبریز میباشد. یادگیری سازمانی بر اساس مدل گومز و همکاران (2005)، بهرهوری براساس مدل هرسی و گُلداِسمیت (1980) و فرسودگی شغلی براساس مدل دیوید گلداد (1989) تعیین شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کارکنان دانشگاه پیامنور مرکز تبریز میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسش نامه میباشد. آمار توصیفی با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون فرضیههای پژوهش و مدل ارائه شده با استفاده از معادلات ساختاری (SEM) با حداقل مربعات جزیی (PLS) مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج حاصل از دادههای جمعآوری شده از کارکنان دانشگاه پیامنور مرکز تبریز نشان میدهد که یادگیری سازمانی بر بهرهوری تأثیر مثبت و معنادار دارد و بر فرسودگی شغلی تأثیر معکوسی و معنادار دارد.
خلاصه ماشینی:
تبيين مدل يادگيري سازماني کارکنان بر اساس ارتقاي بهره وري و کاهش فرسودگي شغلي (مطالعه موردي: کارکنان دانشگاه پيام نور مرکز تبريز) 1* شيدا عرفايجمشيدي 2 شادي عرفايجمشيدي دکترحسين ميرزائي ٣ چکيده سازمان ها براي بقا در محيط پويا و رقابتي امروزي ناگزير به ايجاد تحول و سازگاري با محيط هستند و تطابق و سازگاري جز از راه يادگيري امکان پذير نمي شود.
هدف پژوهش حاضر تبيين مدل يادگيري سازماني کارکنان بر اساس ارتقاي بهره وري و کاهش فرسودگي شغلي کارکنان دانشگاه پيام نور مرکز تبريز ميباشد.
نتايج حاصل از داده هاي جمع آوري شده از کارکنان دانشگاه پيام نور مرکز تبريز نشان ميدهد که يادگيري سازماني بر بهره وري تأثير مثبت و معنادار دارد و بر فرسودگي شغلي تأثير معکوسي و معنادار دارد.
عوامل مختلفي جهت بهبود بهره وري نيروي کار وجود دارد که در تحقيق حاضر نظريۀ هرسي و گلداسميت ، (١٩٨٠) به عنوان چارچوب نظريه تحقيق انتخاب شده است که ابعاد آن عبارت هستند از: توانايي (مهارت و دانش )؛ در مدل اچيو اصطلاح توانايي به دانش و مهارت هاي پيروان گفته مي شود (توانايي در به انجام رساندن موفقيت آميز يک تکليف ) (يعقوبي و همکاران ، ١٣٨٩، ٨).
بحث و نتيجه گيري هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسي تأثير يادگيري سازماني بر کاهش فرسودگي شغلي و ارتقاي بهره وري کارکنان دانشگاه پيام نور مرکز تبريز است .
Quarterly Journal of Organizational Behavioral Management in Sport Studies, 15, 51-60, (In Persian).