چکیده:
فضای مجازی با محوریت و سکانداری پیامرسانهای اجتماعی، بخش غالب مصرف رسانهای مخاطبان را در عصر حاضر تسخیر کرده است. تحلیل اجمالی الگوی ارتباطی کاربران در پیامرسانهای اجتماعی نشاندهندة استفادة متعارف از ایموجی ها است؛ به طوری که کمتر گفتگوی مجازیای را میتوان یافت که تهی از ایموجی باشد. استفادة نادرست، مبهم و چندگانه از ایموجیها به ویژه در فرهنگهایی غیر از فرهنگ مولد آنها، این سؤال را در ذهن نگارندگان پرورید که منشأ این پدیده چیست؟ و تفاوت فرهنگی قرارداد کنندة ایموجی و مصرفکنندة آن چگونه در تحقق چنین پدیدهای اثرگذار بوده است؟ در جهت پرداختن به این دغدغه، سؤال اصلی مقاله اینگونه مطرح میشود که مدلولها و مفاهیم صریح و ضمنی ایموجیهای پیامرسانهای اجتماعی چیست و آیا تأثر آنها از نظام فرهنگی و ارزشی جهان غرب قابل اثبات است؟این مقاله با بهرهگیری از روش نشانهشناسی و با استفاده از تکنیک همنشینی و جانشینی، معانی فرهنگی صریح و ضمنی برآمده از ایموجیهای منتخب را (23 ایموجی) در سه بخش خانواده، جنسیت و زبان دست بررسی کرده است. یافتههای این مقاله نشان میدهد که رهیافت فرهنگی حاکم بر ایموجیها، تکثرگرایی و نسبیت فرهنگی برآمده از مدرنیسم و پست مدرنیسم است. طبیعتا این دو رهیافت منجر به بروز پدیدههایی چون خلاء فرهنگی، تفاوت فرهنگی، تضاد فرهنگی، تقابل فرهنگی، ابهام فرهنگی و اشاعة فرهنگی در مصرفکنندگان و مخاطبان شده است. در پایان تأکید مقاله بر اتخاذ رویکرد فعال کشورها در ایجاد ایموجیهای بومی و متناسب با فرهنگ آنها است.
خلاصه ماشینی:
com بوده است ؟ در جهت پرداختن به اين دغدغه ، سـؤال اصـلي مقالـه ايـن گونـه مطـرح مـيشـود کـه مـدلولهـا و مفـاهيم صـريح و ضـمني ايمـوجيهـاي پيامرسانهاي اجتماعي چيست و آيا تـأثر آنهـا از نظـام فرهنگـي و ارزشـي جهان غرب قابل اثبات است ؟ اين مقاله با بهرهگيـري از روش نـشانه شناسـي و بـا اسـتفاده از تکنيـک همنشيني و جانشيني، معاني فرهنگي صريح و ضمني برآمده از ايموجيهـاي منتخب را (٢٣ ايموجي) در سه بخش خانواده، جنسيت و زبان دست بررسي کرده است .
١- بيان مسئله اگرچه اهميت ايموجيها به عنوان يک عنصر غيرکلامي با اسـتناد بـه جايگـاه ارتباطـات غيرکلامي در تعاملات و کنش هاي انساني در زندگي روزمره قابل فهـم اسـت - برخـي پژوهش ها ميزان حضور ارتباط غيرکلامي در ارتباطات ميان فردي را حدود ٩٣ درصـد ذکر کردهاند (محسنيان راد، ١٣٩١: ١٤٠) - اما آنچه که جايگاهي ويژه بـه ايـن ارتبـاط تصويري ميبخشد، ميزان استفاده و کاربردش ميباشد؛ به طوريکه امـروزه بـه يکـي از پرکاربردترين نشانه ها در رسانه هاي اجتماعي تبديل شده است .
مقاله «آيا ايموجيها يک زبان تصويري جديد يا قديمي براي نـسل هـاي امـروزي ايجاد کرده است ؟ يک مطالعه جامعه شناسي- نشانه شناسي» که توسط همـزه الـشنقيتي٣ در سال ٢٠١٦ نگاشته شده است به چندين مسئله در باب ايمـوجيهـا پرداختـه اسـت ازجمله : تحول ايموتيکن ٤ها و ايموجيهـا- ايمـوجيهـا بـسان ارتباطـات غيرکلامـي- ايموجي بسان يک قالب زباني و تغييرات نسلي و فرهنگي در استفاده از ايموجيهـا در نتيجه اين نويسنده در اين مقاله بيان ميکند که ايموجيها يک زبـان جديـد بـراي بـشر نبوده بلکه تکاملي بر زبانها و رسم الخط هاي اوليه يعني پيکتوگرامها ميباشند.