چکیده:
مطالعات مختلف نشان داده است که یکی از مهمترین راهکارهای کاهش فقر در مناطق روستایی، ایجاد اشتغال از طریق کارآفرینی میباشد. امروزه اهمیت کارآفرینی بهآنجا رسیده است که برخی از صاحبنظران، کارآفرین را یکی از عوامل تولید، همچون سرمایه و کار شناخته و از آن به عنوان موتور توسعهی اقتصادی نام میبرند. دراین راستا، بررسی مناطق روستایی نشان میدهد که در حال حاضر، درآمدهای حاصل از بخش کشاورزی در حال کاهش است و مردم روستایی و بهخصوص زنان به دنبال راهاندازی فرصتهای جدید شغلی برای امرار معاش هستند.این امر میتواند فرصتی برای اشتغال زنان روستایی در مجاورت محل سکونتشان ایجاد کند و زمینه خودمختاری، استقلال و ارضای نیازهای آنان را از طریق حمایتهای اجتماعی فراهم نماید. از سویی دیگر،مطالعات مختلف حاکی از تاثیر برخی از ویژگیهای درونی کارآفرینان بر موفقیت آنها است. با توجه به این امر، پژوهش حاضربه دنبال تعیین عوامل موثر بر تفکر مدیریت و برنامهریزی به عنوان یکی از عوامل شاخص در موفقیت کارآفرینان میباشد. در این مطالعه که به روش پیمایش و با استفاده از سرشماری در بین 41 نفر از زنان کارآفرین روستایی منطقه مرودشت استان فارس انجام شده است، از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری دادههای لازم بهره گرفته شد. در این راستا، برخی متغیرهای موثر بر تفکر مدیریت و برنامهریزی کارآفرینان زن روستایی بررسی گردید. دستاوردهای این پژوهش برای برنامهریزی جهت توسعه فرایند کارآفرینی در جوامع روستایی و کمک به موفقیت این کارآفرینان مفید واقع خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
در این راستا، متغیرهای سن ، سطح تحصیلات، تعداد فرزند، میزان درآمد حاصل از کارآفرینی ، وضعیت تأهل ، بومی بودن، نوع شغل ، عضویت در یک تشکل محلی ، سابقه ی کار، تعداد دفعات ارتباط با مروجان، اعضای شورای اسلامی و مسؤولان و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی، ویژگی های شخصیتی و روانشناختی ، تفکر اقتصادی، میزان آشنایی با پیش زمینه های کارآفرینی ، اعتقاد به وجود فرصت های شغلی در جامعه ، میزان استفاده از ابزارهای ارتباطی و اطلاعرسانی و اعتقاد به وجود موانع در برابر کارآفرینی به عنوان متغیرهای مستقل پژوهش توجه شد.
در این راستا، متغیرهای سن ، سطح تحصیلات، تعداد فرزند، میزان درآمد حاصل از کارآفرینی ، وضعیت تأهل ، بومی بـودن، نوع شغل ، عضویت در یک تشکل محلی ، سابقه کار، تعداد دفعات ارتباط بـا مروجـان، اعضای شورای اسلامی و مسؤولان و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی، ویژگی هـای شخصیتی و روانشناختی ، تفکر اقتصادی، میزان آشنایی با پـیش زمینـه هـای کـارآفرینی ، اعتقاد به وجود فرصت های شغلی در جامعـه ، میـزان اسـتفاده از ابزارهـای ارتبـاطی و اطلاعرسانی و اعتقاد به وجود موانع در برابر کـارآفرینی بـه عنـوان متغیرهـای مـستقل پژوهش مورد توجه قرارگرفت .
از آنجا که یافته های تحقیق حاکی از تأثیر ویژگی هـای شخـصیتی ـ روانـشناختی بـر تفکر مدیریت و برنامه ریزی کارآفرینان است ، لازم است تلاشهایی برای بهبود روحیه ی این افراد و تقویت علاقه مندی آنها به کار خود، اعتماد به نفس و علاقه بـه پیـشرفت و ترقی انجام شود.