چکیده:
در این پژوهش تاثیر مصرف رسانهای بر سرمایه اجتماعی با تأکید بر تلویزیون داخلی و ماهوارهای موردبررسی و آزمون تجربی قرارگرفته است. روش پژوهش در این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل افراد 18 سال و بالاتر است که در زمان تحقیق (سال 1393) در شهر بندرعباس سکونت دارند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر و شیوه نمونهگیری نیز خوشهای چندمرحلهای است. دادههای پژوهش به کمک نرمافزار آماری spss و با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین میزان تماشای تلویزیون داخلی و سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ اما میزان تماشای تلویزیون ماهوارهای با سرمایه اجتماعی دارای رابطه معکوس است. میزان تماشای تلویزیون داخلی با میزان اعتماد اجتماعی و رعایت هنجارهای اجتماعی رابطه مثبت دارد، اما میزان تماشای تلویزیون ماهوارهای با میزان اعتماد اجتماعی و رعایت هنجارهای اجتماعی دارای رابطه معکوس است. همچنین بین تماشای تلویزیون (داخلی و ماهوارهای) با شبکههای مشارکت اجتماعی رابطه معناداری مشاهده نگردید. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان میدهد که در جامعه آماری پژوهش حاضر میزان تماشای تلویزیون داخلی دارای بیشترین تاثیر معنادار بر سرمایه اجتماعی است.
In this study, effects of media on social capital, with an emphasis on local and satellite TV, were reviewed and experimented. A survey questionnaire was used to collect the required data in this study. Statistical population of this study consists of 18 year olds and older who lived in Bandar Abbas at the time of study (2014). Using Cochran’s formula, size of sample are 384 people and sampling was done using cluster sampling method. Study data was analyzed and examined with the help of SPSS, descriptive and inferential methods. Findings suggest that a positive and important relation exists between local TV viewing and social capital however, satellite TV viewing is contrariwise to social capital. The amount of local television viewing has a positive relation to the amount of social trust and abiding social norms in contrast to satellite TV viewing which is negatively related to the amount of social trust and abiding social norms. No significant relation was observed between viewing TV networks and social participation. Regression analysis shows that in the current statistical population, the amount of TV viewing has the greatest impact on Social Capital.
خلاصه ماشینی:
تجزيه و تحليل داده هاي حاصـل از اين تحقيق که از طريق يک نظرسنجي تلفني در بين ٥٢٧ نفر به انجام رسيده است نشان ميدهد استفاده از رسانه هايي چون (اينترنت ) براي سرگرمي رابطـه ي مثبـت بـا اعتمـاد بـين شخصـي و اجتماعي شدن غير رسمي داشته است و همچنين اينترنت ممکـن اسـت باعـث افـزايش سـرمايه اجتماعي افراد شود.
(مدت زمان تماشا) جدول (٢) نتايج آزمون رابطه ميزان تماشاي تلويزيون (داخلي/ ماهواره اي) با ميزان (به تصویر صفحه رجوع شود) بر اساس داده هاي جدول (٢) مشاهده ميشود که بـين ميـزان تماشـاي تلويزيـون داخلـي بـا ميزان سرمايه اجتماعي رابطه معناداري وجود دارد و ايـن ارتبـاط مسـتقيم و مثبـت اسـت ؛ بـدين معني که هر چه ميزان تماشاي تلويزيون داخلي بالاتر ميرود، ميزان سرمايه اجتماعي نيز افـزايش مييابد.
اين در حالي است که رابطه ميزان تماشاي تلويزيون ماهواره اي با سـرمايه اجتمـاعي بـه صورت معکوس و معنادار است ؛ بدين معني که هر چه بر ميزان تماشـاي تلويزيـون مـاهواره اي افزوده ميگردد، از ميزان سرمايه اجتماعي کاسته ميشود.
جدول (٩) نتايج آزمون رابطه ميزان تماشاي تلويزيون (داخلي/ ماهواره اي) با رعايت (به تصویر صفحه رجوع شود) بر اساس داده هاي جدول (٩) مشاهده ميشود که رابطه ميزان تماشـاي تلويزيـون داخلـي بـا ميزان هنجارهاي اجتماعي رابطه معناداري وجود دارد و اين ارتباط مستقيم و مثبت است ؛ بـدين معني که هر چه ميزان تماشاي تلويزيون داخلي بـالاتر ميـرود، ميـزان هنجارهـاي اجتمـاعي نيـز افزايش مييابد.