چکیده:
یکی از چالشهای مهم مؤسسهها و مراکز آموزشی درگیر شدن افراد در رفتارهای غیرمولد تحصیلی است. در پژوهش حاضر نقش واسطهای عدمدرگیری اخلاقی در رابطۀ بین هویت اخلاقی (درونیسازی و نمادسازی) و رفتار غیرمولد تحصیلی بررسی شد. این پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشجویان دانشکدههای فنی و حرفهای شهر شیراز بود. شرکتکنندگان پژوهش شامل 220 دانشجو (110 دختر، 110 پسر) بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش، مقیاسهای عدمدرگیری اخلاقی، رفتار غیرمولد تحصیلی، و اهمیت هویت اخلاقی برای خود بهکارگرفته شد. نتایج مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار AMOS نشان داد که مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار است. مطابق با یافتههای پژوهش، هویت اخلاقی اثر مستقیم بر رفتارهای غیرمولد تحصیلی نداشت. درونیسازی هویت اخلاقی اثر منفی بر عدمدرگیری اخلاقی نشان داد. نمادسازی نتوانست به نحو معنیداری عدمدرگیری اخلاقی را پیشبینی کند. همچنین، یافتهها بیانگر اثر مثبت عدمدرگیری اخلاقی بر رفتارهای غیرمولد تحصیلی بود. نتایج آزمون بوتاستراپ نشان داد که درونیسازی هویت اخلاقی از طریق کاهش عدمدرگیری اخلاقی منجر به کاهش رفتارهای غیرمولد تحصیلی در دانشجویان میشود. در کل، نتایج این پژوهش شواهدی را برای نقش واسطهای عدمدرگیری اخلاقی در رابطه بین درونیسازی هویت اخلاقی و رفتارهای غیرمولد تحصیلی دانشجویان فراهم آورد.
خلاصه ماشینی:
در کل ، نتايج اين پژوهش شواهدي را براي نقش واسطه اي عدم درگيري اخلاقي در رابطه بين درونيسازي هويت اخلاقي و رفتارهاي غيرمولد تحصيلي دانشجويان فراهم آورد.
morally disengaged culture همچنين ، هايد، شاو و ميلونن (٢٠١٠) نشان دادند که فرزندپروري نامناسب از طريق سازوکارهاي عدم درگيري اخلاقي رفتار ضداجتماعي نوجوانان را افزايش ميدهد.
هدف پژوهش حاضر بررسي نقش واسطه اي سازوکارهاي عدم درگيري اخلاقي در رابطۀ بين هويت اخلاقي و رفتارهاي غيرمولد تحصيلي است .
Self-Importance of Moral Identity Scale مقياس با استفاده از ضريب آلفاي کرونباخ براي بعد درون سازي ٠/٦٦، بعد نمادسازي ٠/٦٢ و نمرة کل ٠/٧٤ گزارش شده است (حق نگهدار و جوکار، ١٣٩٥).
براي بررسي نقش واسطه اي متغير مکنون عدم درگيري اخلاقي در رابطۀ بين متغيرهاي مشاهده پذير درونيسازي و نمادسازي اخلاقي با رفتار غيرمولد تحصيلي از روش مدل يابي معادلات ساختاري استفاده شد.
جدول ٧- اثرات مستقيم ، غيرمستقيم و کل در مدل معادلۀ ساختاري )به تصویر صفحه رجوع شود) بحث و نتيجه گيري هدف از اين پژوهش بررسي نقش واسطه اي سازوکارهاي عدم درگيري اخلاقي در رابطۀ بين هويت اخلاقي و رفتارهاي غيرمولد تحصيلي بود.
همچنين ، يافته هاي پژوهش حاضر نشانگر اثر مثبت عدم درگيري اخلاقي بر رفتارهاي غيرمولد تحصيلي است .
علاوه بر اين ، نتايج پژوهش حاضر حاکي از اثر واسطه اي عدم درگيري اخلاقي در رابطه بين درونيسازي هويت اخلاقي و رفتارهاي غيرمولد تحصيلي است .
به اين معنا که درونيسازي هويت اخلاقي با کاهش عدم درگيري اخلاقي منجر به کاهش رفتارهاي غيرمولد تحصيلي دانشجويان شده است .