چکیده:
در این پژوهش که با بهره گیری از روش فراتحلیل انجام گرفته، به ترکیب عددی نتایج پژوهش های انجام شده در ایران در زمینۀ رابطۀ بین هوش هیجانی و مؤلفه های آن با خودکارآمدی افراد پرداخته شده است. جامعۀ آماری فراتحلیل، پژوهشهای در دسترس مرتبط با رابطۀ هوش هیجانی و مؤلفه های آن با خودکارآمدی در داخل کشور است که در بین سالهای 1386 تا 1396 منتشر شده اند. براساس ملاک های تعریف شدۀ ورود و خروج پژوهش های اولیه و نیز تحلیل حساسیت، در نهایت50 اندازه اثر از 22 مطالعۀ اولیه بررسی شد. بعد از بررسی ملاک های ورود و خروج، یافته های کمّی پژوهشهای منتخب با نرمافزار CMA ویرایش2، تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که هوش هیجانی و مؤلفه های آن بر خودکارآمدی افراد تأثیر معنی داری داشته و طبق ملاک کوهن، میزان اندازه اثر ترکیبی رابطۀ بین هوش هیجانی و مؤلفه های آن با خودکارآمدی برای مدل اثرات تصادفی، در حد متوسط به بالا (34/0= ES) است. بررسی نقش متغیرهای تعدیل کنندۀ مؤلفه های هوش هیجانی، جامعۀ آماری تحقیقات اولیه و حجم نمونۀ تحقیقات اولیه در ارتباط بین متغیرهای مستقل و وابستۀ تحقیق، رابطۀ معنی داری نشان دادند. بهطور خلاصه، میتوان نتیجه گرفت که آموزش هوش هیجانی میتواند بر خودکارآمدی افراد تأثیر چشمگیری داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
در نهايت ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Schultze & Schultze 2 Strobel, Tumasjan & Sporrle 3 Haase, Hoff , Hanel & Innes-Ker 4 Ferla & Valcke اينکه باورهاي خودکارآمدي بر طرز تفکر افراد، چگونگي رويارويي با دشواريها، سلامت هيجاني، تصميم گيري، مقابله با استرس و افسردگي تأثير ميگذارد (بندورا و لاکي ١، ٢٠٠٣).
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Bandura & lock 2 levis 3 Emotional intelligence 4 Salovey & Mayer 5 Boyatxzis گلمن ١ در سال ١٩٩٨، با توجه به يافته هاي محققان پيشين ، هوش هيجاني را چنين توصيف کرد: «هوش هيجاني نوع ديگري از هوش است که مشتمل بر شناخت احساس هاي خويشتن و استفاده از آن براي اتخاذ تصميم هاي مناسب در زندگي است .
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Goleman 2 Ashforth & Humphrey 3 Obradovica 4 Astin, Saklofske& Egen 5 Self-Awareness ٢-مديريت هيجان ها (خود کنترلي ١) : اين مهارت به افراد کمک ميکند تا احساس ها و عواطف خود را تحت نظر قرار دهد، و با استفادة درست از آن ها کارهاي خويش را ساده تر و راحت تر انجام بدهد.
از اين رو، با توجه به مباني نظري و تجربي بحث شده هدف از انجام اين پژوهش ، اجراي يک فراتحليل در زمينۀ رابطۀ بين هوش هيجاني و مؤلفه هاي آن با خودکارآمدي است .