چکیده:
پیشرفتهای اخیر فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی موجب شده تا شیوههای نوینی برای کسب اطلاعات و ارتباطات سیاسی از طریق نسل دوم فناوریهای وب بوجود آید. بدلیل محدودیت ایجاد محافل عمومی بحث و گفتگو و روند کاهنده علاقه مردم به رسانههای سنتی نظیر روزنامه و غیره، نقش رسانه های اجتماعی مبتنی بر وب2 همواره رو به افزایش بوده است. هدف پژوهش حاضر مطالعه اثرگذاری فناوری های وب2 بر مشارکت سیاسی رای دهندگان در انتخابات پیشین میباشد. پژوهش حاضر به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه طراحی شده و با حجم نمونه 384 نفر در بین رای دهندگان بالای 18 سال استان مازندران انجام شدهاست. این پژوهش بدنبال پاسخگویی به این پرسش بوده آیا بین استفاده از رسانه های اجتماعی و مشارکت سیاسی رابطه معناداری وجود دارد؟ برای آزمون فرضیهها از روش تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شد. طبق نتایج بدست آمده از تحلیل پرسشنامه؛ بین استفاده خبری کاربران با میزان مشارکت سیاسی رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. همچنین بین مدت زمان استفاده، عضویت و فعالیت تفریحی کاربران از فناوری های وب2 با میزان مشارکت سیاسی رابطه معناداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
بر اساس «نظریه جایگزینی» عده ای از محققان بر این باورند که افرادی که زمان زیادی را در اینترنت صرف کرده اند نمی توانند فرصت بیشتری برای سایر فعالیت ها داشته باشند(عدلی پور و همکاران ، ١٣٩٣: ١٩٩) و رسانه های اجتماعی به کاهش اعتماد و اثربخشی سیاسی شهروندان و افزایش از خودبیگانگی آنها منجر شده است .
Web Journal of Mass Communication Research, 42 ( June), online Ekman, Joakim and Erik Amna(2012), "Political Participation and Civic Engagement: Towards a New Typology", Human Affairs, 22, pp.
A. (2014), "Political Participation in Nigerian Democracy: A Study of Some Selected Local Government Areas in Ondo State, Nigeria", Global Journal of Human Social Science, 14(8), pp.
(2009), Political Discourse and Participation Utilizing Web 2,0 Technologes, A Thesis Presented to the Faculty in Communication and Leadership Studies School of Professional Studies Gonzaga University.
Kenski, Kate and Natalie Jomini Stroud(2006), "Connections Between Internet Use and Political Efficacy, Knowledge and Participation", Journal of Broadcasting & Electronic Media, 50(2), pp.
OSLO Liu, Bingyang(2137), Social Media Use and Political Participation in China: The Mediating Role of Political Efficacy, A thesis Master, School of Advertising and Mass Communications College of Arts & Sciences University of South Florida.
Muntean, Alina(2015), "The Impact of Social Media Use of Political Participation", Master Thesis, Aarhus University.
Quintelier, Ellen and Vissers, Sara(2008), "The Effect of Internet Use on Political Participation An Analysis of Survey Results for 16-Year-Olds in Belgium", Social Science Computer Review, pp.