چکیده:
هدف پژوهش تحلیل محتوای پژوهشهای حوزهی تربیتبدنی و ورزش دانشآموزی در ایران میباشد. نوع پژوهش آمیخته و مبتنی بر تحلیل محتوا برای ارزیابی محتوای مقالات بود. نمونهی آماری کلشمار و شامل، ﻣﻘﺎﻻت ﻣﻨﺘﺸﺮ شده و مرتبط در نشریات علمی- پژوهشی ایران تا پایان سال 1396، برابر 843 مقاله است. ﺑﻴﺸﺘﺮ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ در فصلنامهی رشد و یادگیری حرکتی دانشگاه تهران با 87 مقاله ﻣﻨﺘﺸﺮگردید. محور اﺻﻠﻲ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ، در حوزههای مدیریت ورزشی: عوامل رفتار سازمانی دبیران تربیتبدنی و دانشآموزان، در روانشناسی: مسائل مربوط به انگیزش، اعتماد به نفس دانشآموزان، در رفتار حرکتی: مرتبط با یادگیری حرکتی و عملکرد ادراکی- حرکتی، در فیزیولوژی: مربوط به علم تمرین، تغذیه و ترکیببدنی، در طب ورزشی: مرتبط با توانبخشی و اصلاح ناهنجاریهای قامتی ﺑﻮد. در %55 ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ از روش نیمهتجربی اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ؛ بیش از %97 آنها دارای هدف کاربردی و گروه دانشآموزان با %62 ﺳﻄﺢ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻏﺎﻟﺐ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ بودند و %72 ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت روی دانشآموزان، ﺻﻮرت ﮔﺮفت. %98/5 ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ از دادهﻫﺎی ﻣﻘﻄﻌﻲ ﺑﺎ اﺑﺰار پروتکل تحقیق %55/5 انجام شد. از دادهﻫﺎی ﻃﻮﻟﻲ اﺳﺘﻔﺎده نشد. %15 ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ در تهران و %10 بطور ملی اﻧﺠﺎم ﺷﺪ که ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺗﻮﺳﻂ 3 ﻧﻮﻳﺴﻨﺪه %70/5 ﻣﻨﺘﺸﺮ گردید. %55 ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ ﺣﺪاﻗﻞ دارای یک ﻧﻮﻳﺴﻨﺪهی زن ﺑﻮدﻧﺪ. از ﺳﺎل 1390 ﺑﻪ ﺑﻌﺪ روﻧﺪ ﭘﮋوﻫﺸﻲ در این حوزه، رﺷﺪ ﭼﺸﻢﮔﻴﺮی دارد. بنابراین، انتظار میرود این پژوهشها ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻣﺴﺎئل، ﻣﺸﻜﻼت و ﻣﺤﺪودﻳﺖهای ﻣﻮﺟﻮد و ﮔﺬﺷﺘﻪ، روﻳﻜﺮدی آﻳﻨﺪهﻧﮕﺮ جهت ﻛﺸﻒ ﻓﺮﺻﺖﻫﺎ و ﺟﻬﺖدﻫﻲ کارکنان اجرایی و ستادی به ﺳﻮی سلامت، ﺧﻠﻖ ارزشهای فرهنگی، تربیتی و اخلاقی در ورزش دانشآموزی ﻫﺪاﻳﺖ ﻛﻨﻨﺪ.
Purpose of the research was content analysis of physical education and student sport researches in Iran. This was mixed method based on content analysis to evaluate content of the articles. The statistical sample is the whole number and includes articles published in Iran up to the end of 2017, (N= 843papers). The majority of the researches were published in the journal of growth and motor learning in the Tehran University (87 papers). The main topic of researches is in the fields of sport management: Organizational Behavior of Physical education teachers & Students; Psychology: motivation, students' self-esteem; Motor behavior: motor learning and perceptual-motor function; Physiology: science Exercise, Nutrition, Composition; Sport Medicine: rehabilitation and correction of abnormalities. In the 55% of the researches, the semi- experimental method was used; and 97% of them had a practical purpose, & the group of students with 62% of the dominant analysis level. 72% studies were conducted on students. 98.5% of researches used cross-sectional data, 55.5% with the research protocol tool. Longitudinal data were not used. 15% of researches were conducted in the Tehran and 10% nationally. 70.5% were published by three authors. 55% of the researches had, at least, one female author. Research trend has grown substantially since 2011.Therefore, it is expected that these researches, in addition to identification of existing and past problems and limitations, direct a future approach aiming at discovering opportunities and orientation of administrative & headquarter employees toward health, the creation of cultural, educational & moral values in student sport.
خلاصه ماشینی:
مسئلة اصلی و تأکید ﭘﮋوﻫﺶ حاضر ﺑر ﺳﻪ ﻣﻮﺿﻮع اﻟﮕﻮﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺸﻲ، روﻧﺪ ﭘﮋوﻫﺸﻲ و ﮔﺮاﻳﺶﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺸﻲ، ﺑﻪ ﺷﺮح زیر ﺧﻮ : اﻟﻒ- ﮔﺮاﻳﺶ ﭘﮋوﻫﺸﻲ: شامل محورهای ﻧﺸﺮﻳات ﻣﻮردﺑﺮرﺳﻲ و ﻣﻮﺿﻮعهای ﻣﻨﺘﺨﺐ و مرتبط با تربیتبدنی و ورزش دانشآموزی؛ ب- اﻟﮕﻮﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺸﻲ: شامل محورهای روش ﭘﮋوﻫﺶ، ﺳﻄﺢ ﺗﺤﻠﻴﻞ، ﻧﻮع ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ، ﻣﻨﺒﻊ دادهﻫﺎ ازﻧﻈﺮ زﻣﺎﻧﻲ و نیز ازﻧﻈﺮ ﻧﻮع اﺑﺰارﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ، ﺗﻮزﻳﻊ ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎﻳﻲ و مکان انجام پژوهش، ﺗﻌﺪاد ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﮔﺎن، جنسیت و ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﭘﮋوﻫﺸﻲ زﻧﺎن؛ ج- روند ﭘﮋوﻫﺸﻲ که ناظر بر محورهای سال چاپ و انتشار مق .
جدول 9- فراوانی الگوهای پژوهشی بهتفکیک ﻧﻮع اﺑﺰار ﮔﺮدآوریﻫﺎ {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} براساس جدول شمارة نه، بیشتر ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی با موضوع تربیتبدنی و ورزش دانشآموزی ایران، بهترتیب از پروتکل (برنامه پیشنویس تمرینی) پژوهش با 50/55 درصد و پرسشنامهها با 50/38 درصد و کمترین پژوهشها از ابزار مصاحبه 25/0 درصد اﺳﺘﻔﺎده ﻛﺮدهاﻧﺪ.
جدول 11- فراوانی الگوهای پژوهشی بهتفکیک ﭘﺮاﻛﻨﺶ ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎﻳﻲ {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} زیرالگوی شش؛ ﺗﻌﺪاد نویسندگان: جدول شمارة 12 بیانگر آن است که بیشترین ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی با موضوع تربیتبدنی و ورزش دانشآموزی ایران، با همکاری سه نویسنده (5/47 درصد) و کمترین آن با مشارکت شش نویسنده (75/0 درصد) نگاشته شدهاند.
ﺑﺮرﺳﻲ روﻧﺪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺸﻲ درﻗﺎﻟﺐ ﺗﺤﻠﻴﻞ روﻧﺪ سال ﭼﺎپ ﻣﻘﺎﻻت در جدول شمارة 13 ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی مربوطه روندی اﻓﺰاﻳﺸﻲ داﺷﺘﻪاند و از ﺳﺎل 1390 ﺑﻪ ﺑﻌﺪ رﺷﺪ ﭼﺸﻤﮕﻴﺮی در بیش از 70 درصد از اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ در کشور ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﻲﺷﻮد که ناشی از افزایش ظرفیت دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی رشتة تربیتبدنی و علوم ورزشی در دانشگاههای کشورمان است.
Evaluation of scientific research articles about sports management in specialized journals of Iran.
استناد به مقاله Content Analysis of Physical Education and Student Sport Researches in Iran 1 H.