چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت المپیاد ورزشی درون مدرسهای از دیدگاه دبیران تربیتبدنی، مدیران و اولیای دانش آموزان بود. روش پژوهش توصیفی پیمایشی و جامعه آماری آن کلیه دبیران تربیتبدنی خراسان شمالی، مدیران مدارس و والدین دانش آموزان شهرستان مانه و سملقان (535 نفر) که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استناد به درصد تناسب نسبی بین دبیران و مدیران و اولیای دانش آموزان تعداد 150 نفر در نمونه های دبیران، 50 نفر برای اولیای دانش آموزان و همچنین 50 نفر در بخش مدیران مدارس به عنوان نمونه های نهایی پژوهش انتخاب شدند. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی شش عامل منابع فرهنگی، منابع مالی، منابع انسانی، منابع مادی و تسهیلاتی، منابع مدیریتی و منابع فناوری بهعنوان مؤلفههای مؤثر بر موفقیت المپیاد ورزشی درون مدرسهای شناسایی شدند و میزان اهمیت عوامل از دیدگاه آزمودنیها بررسی شد. بر این اساس، بالاترین میانگین رتبه در بین مولفه ها مربوط به مؤلفه "منابع فرهنگی" و پایینترین میانگین رتبه مربوط به مؤلفه "منابع فنآوری" میباشد. درنهایت با توجه به نتایج بهدستآمده پیشنهاد میشود تا جهت برنامهریزی هر چه بهتر المپیاد ورزشی درون مدرسهای، به منابع فرهنگی توجه ویژهای شود تا ضمن افزایش جنبههای مختلف سلامتی دانش آموزان به بهبود روابط اجتماعی مفید در کنار روحیهی شاداب آنها پرداخته شود.
The purpose of this study was to explain the factors affecting the success of the intramural sports Olympiad from the viewpoint of the teachers of physical education, students and Parents. The research method was descriptive survey and The statistical population consisted of all the teachers of physical education in North Khorasan, school principals and parents of students in Maneh and Samalghan (535 people). Based on the relative proportions of teachers and principals among 150 teachers and teachers, 150 were selected by sample teachers, 50 students were selected for students and 50 were selected as the final sample. Using factor analysis, six factors of cultural resources, financial resources, human resources, material resources and facilities, management resources and technology resources were identified as factors affecting the success of the sport Olympiad in the school and the importance of the factors from the viewpoint of the subjects was examined. Accordingly, the highest average among the components is related to the component of "cultural resources" and the lowest average is related to the component of "technology resources". Finally, according to the results, it is suggested that a special attention be paid to the cultural source for better planning of the sporting Olympiad in order to increase the various aspects of the health of the students to improve the useful social relations along with the spirit they are refreshed.
خلاصه ماشینی:
با توجه به موارد ذکرشده و نیز با توجه به مدرسهمحورکردن فعالیتهای تربیتبدنی و ورزش دانشآموزی و مشارکتمحورکردن فعالیتها، میتوان گفت که ظرفیتشناسی و بهرهمندی Ardoy Smith & Fox Cory, Blomfield & Barber از ظرفیتهای درونی و بیرونی آموزشوپرورش، فضای جذاب، بانشاط و سالمی را برای برگزاری المپیاد ورزشی درونمدرسهای بهوجود میآورد؛ بنابراین، این پژوهش بر آن است تا مهمترین عوامل مؤثر در اجرای موفق این طرح المپیاد ورزشی درونمدرسه را از دیدگاه صاحبنظران روشن کند و به این سؤال پاسخ دهد که چه عواملی در موفقیت المپیادهای ورزشی درونمدرسهای مؤثر هستند؟ روششناسی پژوهش پژوهش حاضر، برحسب هدف از نوع پژوهشهای کاربردی است که برای جمعآوری دادهها از روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شده است.
همچنین، اشراقی (1394) اذعان کرد که فضا، تجهیزات و برنامهریزی، معلمان مجرب، مدیران باکفایت و انگیزش دانشآموزان، از عوامل مؤثر در ترویج فرهنگ داوطلبی در آموزشوپرورش با تأکید بر نقش المپیاد ورزشی درونمدرسهای هستند؛ ازاینرو، در ادامه علاوه بر بررسی دقیق ویژگیهای موفقیت هر مؤلفه، به بیان پیشنهادهای کاربردی برای ادامة روند روبهپیشرفت این طرح پرداخته میشود.
در رابطه با مؤلفة منابع اخلاقی نتایج نشان داد که این مؤلفه از وضعیت مناسبی برخوردار است که این مطلب با نتایج پژوهشهای قاسمنژاد، حیدری، قربانزاده، غلام پور و بهزادنیا (1390)، حامدی و حسینی (1393) و شعبانی بهار، عرفانی و اشراقی (1384) همخوانی دارد و یافتههای پژوهش حاضر را در زمینة کمک به بهبود سلامت جسمی و رفتاری دانشآموزان مشارکتکننده در المپیاد ورزشی درونمدرسهای تأیید میکنند.