چکیده:
یکی از روندهای جهانی که به صورت هشدار دهندهای در حال افزایش است، تولید، توزیع و مصرف کالاهای تقلبی است. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر نیز تأثیر دانش و نگرانی اخلاقی مصرفکنندگان در نیات رفتاری آنان نسبت به پوشاک ورزشی تقلبی بود. پژوهش حاضر با روش تحقیق توصیفی - همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر دانشجویان دانشگاه کردستان بودند که با توجه به حجم جامعه آماری (10000)، حجم نمونه براساس جدول مورگان و کرجسی تعداد 373 نفر بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. بهمنظور اندازه گیری متغییرهای پژوهش از پرسشنامههای نگرانی اخلاقی، دانش، نگرش و نیات رفتاری از مارکتی و شیلی (2009) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها به وسیله متخصصان و پایایی آنها از طریق آزمون آلفای کرونباخ تأیید گردید. برای تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتهها نشان داد، بین مصرفکنندگان، متغیر نگرانی اخلاقی بر نگرش (41/0)، دانش بر نگرش (74/0) و نگرش بر نیات رفتاری (62/0-) اثر دارد. همچنین مدل ارائه شده دارای برازش مناسبی بود. میتوان با طراحی بروشور، برنامه، فیلم و مستند بهمنظور افزایش نگرانی اخلاقی و آگاهی و دانش مصرفکنندگان، از طریق بیان پیامدها و آسیب-های اقدام به خرید و مصرف پوشاک ورزشی تقلبی، سطح نگرش منفی مصرفکنندگان نسبت به اینگونه محصولات را بالا برده تا کمتر به خرید و مصرف پوشاک ورزشی تفلبی اقدام کنند.
One of the most warning global processes which boosting is manufacturing, distributing and consuming of counterfeit products. Thus aiming of present study was to investigate the effect of consumer’s knowledge and ethical concern on their behavioral intention to purchase sport counterfeit Apparel. It was descriptive- correlative type. Statistical population of study was all of the students in Kurdistan University which based on their number (10000), for statistical sample 373 individual was randomly selected using Krejcie and Morgan table. In order to measure study variables, questionnaires of ethical concern, knowledge, attitude, and behavioral intention adapted from Marcketti and Shelley (2009) was used. Validity and accuracy of questionnaires was confirmed by experts and specialists and their reliability was confirmed by Cronbach’s alpha test. To analyses research data Structural Equational Modell (SEM) was utilized. Results showed that among consumers, there is an effect of ethical concern on attitude (0.41), knowledge on attitude (0.74), and attitude on behavioral intention (0.62). Also the presented model indicated an adequate fitness. By designing brochures, programs, film and document aiming to enhance consumer’s ethical concern and knowledge and awareness, through declaring effects and injuries of purchasing and consuming sport counterfeit clothes, one can enhance consumer’s negative attitude toward these products to decrease their purchase and consumption.
خلاصه ماشینی:
باوجود این جنبههای منفی، تقاضای مصرف محصولات تقلبی توسط مصرفکنندگ Martinez & Jaeger International Anti-Counterfeit Coalition (IACC) Chaudhry & Zimmerman Atesoglu & Erdogan Umar Nordin Arget بنابراین، پژوهشگران علاقهمندند عوامل مؤثر در ترغیب مصرفکنندگان به خرید محصولات تقلبی را پیدا کنند (مارتینز و یاگر، 2016).
فرد م Fernandes Penz and Stöttinger Wilcox, Kim & Sen Perez, Castaño & Quintanilla Jirotmontree Michaeiduou & Christodoulids Ajzen and Fishbein Solomon Perner مطلوب و نامطلوبی نسبت به لباسهای ورزشی تقلبی داشته باشد و نگرش بهنوبةخود تصمیمگیری برای مصرف لباسهای ورزشی تقلبی را تعیین میکند (خی و چنگ 1 ، 2017).
, & Zhou Jee and Ernest Allameh, Pool, Jaberi, Salehzadeh & Asadi Chiu & Leng Bers 0.
همچنین، کویکاب و همکاران (2017) بیان کردند که نگرش مصرفکنندگان نسبت به کالاهای تقلبی میتواند رابطة نگرانی اخلاقی و نیات رفتاری مصرفکنندگان درمورد کالاهای تقل Cho, Jeong-Ju & Johnson Cheung & Prendergast Quoquab, Pahlevan, Mohammad & Thurasamy, Ajzen & Fishbein Chaudhry & Stumpf بیشتر پژوهشهای انجامشده دراینزمینه مربوط به خرید و مصرف کالاهای لوکس بودهاند.
نتایج این پژوهش با یافتههای پژوهشهای مارکتی و شیلی (2005، 2009)، کویکاب و همکاران (2017) و خی و چنگ (2017) مبنیبراینکه نگرانی اخلاقی مصرفکنندگان بر ایجاد نگرش منفی نسبت به خرید و مصرف پوشاک ورزشی تقلبی اثر معنادار دارد، همخوانی دارد.
درواقع، هرچه نگرانی اخلاقی مصرفکنندگان Tang, Tian & Zaichkowsky Kassim, Bogari, Salamah & Zain و مصرف محصولات ورزشی تقلبی بیشتر باشد، نگرش منفی شکلگرفته شدیدتر خواهد بود و رفتار خرید و مصرف محصولات تقلبی کاهش مییابد.